Chceme bezpečnější Dašickou křižovatku

Mám pro všechny řidiče dobrou zprávu. Po mnohaletém čekání na severovýchodní obchvat města se ho konečně dočkáme. Díky tomu dojde ke zmírnění dopravní intenzity a městu se značně od dopravy uleví. Předpokládáme, že většina tranzitní dopravy bude směřovat právě na nový obchvat. A tato skutečnost představuje velmi důležitý milník i z jiného pohledu.

Každý řidič z Pardubic moc dobře zná místo, kde se kříží silnice ze směru Dašická a na Drážce. Tahle křižovatka představuje letitý bezpečnostní problém. O tom není sporu. Často se zde stávají vážné dopravní nehody a je to prostě kritické dopravní místo ve městě. Vím, o čem mluvím. Bydlím na Slovanech celý život a myslím, že i sousedé mi dají za pravdu.

V minulosti se zvažovala přestavba této nebezpečné křižovatky na bezpečný kruhový objezd. K realizaci tohoto původního záměru ale nakonec nedošlo. Proč? Jednak kvůli problémům s pozemky a jednak kvůli lobby tehdejších politiků. Na druhou stranu nás to ale nemusí mrzet.

Podle informací, které jsem získal, by přestavba na kruhový objezd nebyla efektivní. Jedním z důvodů jsou vysoké finanční náklady, které by tento projekt vyžádal. Druhým důvodem je již zmiňovaný fakt, že dojde k výraznému poklesu intenzity dopravy. Myslím, že tento fakt sám o sobě pomůže. Nicméně chceme jít dál a přesto zvýšit bezpečnost této křižovatky. Pokorně, vím, že je to jen zlepšovák. Musíme si uvědomit, že je to primárně mířené pro vyšší bezpečnost, tedy na ochranu chodců, případně cyklistů, ne na vyšší kapacitu průjezdu křižovatkou.

Původně jsme uvažovali například o oddělení jízdních pruhů. Ukázalo se, že to ale není dobrý nápad. Jezdí zde dlouhá vozidla MHD a ta by se při úpravě nevešla do zatáčky. Navíc by muselo dojít i k úpravě trakčního vedení, což není úplně levná záležitost. Nabízí se ale celá řada jiných bezpečnostních prvků, díky kterým můžeme mít „za málo peněz hodně muziky“. A o co se jedná?

Dobrým a levným nápadem je například zřízení ochranných ostrůvků pro chodce, které je chrání při přecházení vozovky. Nabízí se i vytvoření vodorovného dopravního značení. To jste už určitě viděli. Jsou to nakreslené dopravní značky na silnici, například dej přednost v jízdě nebo omezení rychlosti. Za zvážení určitě stojí i optické zmenšení jízdních pruhů. Řidiči reagují na tento psychologický prvek tak, že sníží rychlost a zvýší opatrnost při jízdě.

Všechny tyto nápady nevyžadují žádnou složitou přestavbu, a proto by k nim mělo dojít co nejdříve. Musím se ale přiznat, že jsem byl velmi nemile překvapen předpokládaným termínem realizace, který navrhuje ŘSD. Mluví se o roce 2020. Já tvrdím, že je to pozdě a měli bychom mít větší ambice. K úpravě by mělo dojít nejlépe v letošním roce, ale nejpozději příští ro