Dotek železniční budoucnosti, ukázky odvážných vizí a hlavně akcent na ekologii – takový byl Innotrans 2016

Druhá polovina letošního září opět svedla celý železniční svět do Berlína. Jednou za dva roky se zde koná svátek nás všech, kteří železnici fandíme, snažíme se ji rozvíjet a podporovat. Na jednom místě bylo možné vidět prakticky vše, čím budeme po kolejích v příštích letech jezdit. Letos jsem měl tu čest Innotrans osobně navštívit a zažít na vlastní kůži. A jaké byly mé dva dny v „železničním ráji“?

Dvoudenní program pro zástupce České republiky připravila Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) společně s ČD. Z Prahy byl vypraven „národní vlak“, který mířil přímo do Berlína. A obsazení bylo excelentní. Kromě vrcholného vedení ČD a SŽDC jsme společně cestovali i s několika kolegy senátory, odbornými pracovníky ministerstva dopravy a výzkumných institucí a železničních dodavatelských společností. Už cesta samotná tak byla přínosem – měl jsem pocit, jako bychom byli na nějaké „pohyblivé konferenci“.

Pro mě osobně byla největším přínosem debata s pracovníkem MD Jindřichem Kušnírem, který je (stejně jako já) velkým podporovatelem vysokorychlostních tratí. Nepovedenou soutěž na průzkum příležitostí v ČR si ministerstvo realizuje samo a do konce tohoto roku bychom měli mít první výsledky. Ty nám napoví, kudy má smysl rychlá spojení vést a kde by se to naopak nevyplatilo.

Ze své pozice místopředsedy Hospodářského výboru Parlamentu také velmi silně vnímám volání českých firem po podpoře ze strany politiků. V zahraničí je běžné, že tamní ministři lobují za své dodavatele a snaží se jim otevřít cestu na zahraniční trhy. Mrzí mě, když pak slyším, že v případě ČR a konkrétně resortu dopravy tomu tak vždy není. A přesně v tomto duchu jsem otevřeně hovořil ke všem českým podnikatelům během slavnostního otevření našeho národního stánku v pavilonu 9. Více o mém proslovu i o celé slavnosti se dočtete přímo na stránkách železniční Asociace: http://www.acri.cz/news/1419/134/Letosni-InnoTrans-zaznamenal-velmi-silne-zastoupeni-ceskych-firem.

Během dvou dnů není možné projít všechny železniční expozice a tak pro tento článek vybírám to nejzajímavější. Na venkovních expozicích byly skvělé ukázky moderních vlaků všech značek – Siemens, Pesa, Škoda transportation či Stadler. Je zajímavé vidět pevně daný trend. Zapomeňte už na klasickou sestavu vagóny, vagóny a lokomotiva. Prakticky všechny nové vlakové soustavy (ať už pro příměstský provoz, normální tratě nebo rychlá spojení) se vyrábějí v podobě jedné dlouhé soupravy, která je pevně propojená jak mezi oddíly, tak s pohonnou jednotkou.A umí jezdit v obou směrech (tzv. systém push – pull).

Ohromným zážitkem pro mě byla expozice italského výbobce Alstom. Ten představil první funkční vlak na světě, který je poháněn vodíkovým motorem! Ano – je to ten stejný Alstom, který je dodavatelem našeho českého Pendolina. A když jsme v Čechách, nezapomenu na skvělou „domácí“ firmu CZ LOKO z České Třebové. Z původně zašedlé opravny starých lokomotiv se tato společnost dokázala vypracovat na moderní provoz jednadvacátého století. Nejen, že opravuje staré stroje, ale v produkci má moderní a efektivní lokomotivy pro širokou škálu použití. A takový posunovací EffiShunter 1000 je ve své kategorii naprostým králem!

Co říci závěrem? Jsem rád, že v Berlíně bodovaly i české firmy. Za sebe osobně jim mohu slíbit podporu a pomoc v cestě na zahraniční trhy. A z pohledu cestujícího se mohu jen a jen těšit. Ať už na nové soupravy českých dopravců nebo na první kroky v přípravě rychlých železničních spojení.