Hyperloop – klepe snad budoucnost na dveře?

Výstavba Hyperloopu mezi slovenskou a rakouskou metropolí začíná mít reálné obrysy. Na nedávném veletrhu ve Vídni autoři představili vizi, podle které by první pasažéři mohli Hyperloopem cestovat už za pět let. Bratislavu od Vídně dělí vzdálenost pouhých 70 kilometrů, kterou by měl Hyperloop překonat za necelých osm minut. Navíc velkou výhodou trati je fakt, že plánovaná trasa je velmi řídce obydlená a tvoří ji z velké časti pole.

Klepe budoucnost na dveře? Tak přesně tahle myšlenka napadne mnoho z nás, při pohledu na plánovanou výstavbu nového přepravního systému. O Hyperloopu jsem psal již zde. V kostce se jedná o nový typ cestování v dopravní kapsli uvnitř nadzemního tubusu se sníženým tlakem. Kapsle se bude pohybovat díky elektromotorům uvnitř stěn tunelu. Největší výhodou celého systému je cestovní rychlost, která se odhaduje od několika set až do 1 200 kilometrů za hodinu.

Pokud se povede naplnit tyto předpoklady, bude Hyperloop patřit mezi nejrychlejší dopravní prostředky na světě. Pro ilustraci, například Boeing 737 dosahuje rychlosti „jen“ 780 km/h a nejrychlejší vlak na světě, japonský Maglev, se proháněl maximální rychlostí 603 km/h. Dosud nejrychlejší dopravní prostředek, který člověk stvořil, byl letoun Concorde. Jeho rychlost dosahovala téměř 2 200 km/h. Nicméně jeho provoz byl velmi nehospodárný a byl značně hlučný.

Nyní je potřeba vyřešit otázku bezpečnosti Hyperloopu. Kapsle by měly být vytvořeny z kompozitu uhlíkových vláken, která budou obsahovat řadu čidel. Ty budu v reálném čase monitorovat stav daného dílu, například stabilitu nebo teplotu. Tento fakt umožní prakticky ihned vyhodnotit případné riziko a odhalit problémy kapsle, kterou lze okamžitě stáhnout z provozu a opravit ji. Díky tomu dojde k výraznému snížení rizika nehody v důsledku skryté vady.

Osobně tedy vůbec nepochybuji, že Hyperloop si ve světě dopravy nenašel své místo a jsem této myšlence nakloněn. Sám jsem se s autory setkal a zařídil jsem jednání s Ministerstvem dopravy. Bude skutečně skvělé, pokud se i Česká republika do tohoto ambiciózního projektu zapojí. Pokud ano, pak si myslím, že by nejdříve mělo dojít k propojení Brna s Vídní, a následně by mělo dojít ke strategickému spojení s Prahou.