Pardubice mají nový terminál českého letce Jana Kašpara

O tom, že pardubické letiště potřebuje nový terminál se vědělo několik let. Prakticky všichni komunální politici tuto myšlenku dlouhodobě podporovali a ke stavbě se vyjadřovali kladně, a to až do doby, dokud nebyla samotná stavba na spadnutí. Vedení města se ale velké výzvy nezaleklo a díky tomu dnes máme krásný a nový terminál.

Letiště EBA je společným podnikem města a kraje. Město Pardubice v něm má dvoutřetinový podíl a kraj jednu třetinu. Pamatujete si ještě, jak letiště rostlo i v provizorních podmínkách? Připomínám nouzově opravenou budovu, plastové židličky nebo zástěny. Tehdy jsme si řekli dost! Pojďme letišti zajistit patřičné zázemí a postavme nový terminál. Bohužel doba a ekonomická krize přestala přípravám přát. Vlivem souběhu ekonomické krize a problémů v Rusku, na které se EBA orientovala, došlo k několikanásobnému propadu počtu cestujících.

Nová reprezentace města v čele s primátorem Martinem Charvátem jasně deklarovala, že má zájem postavit nový a moderní terminál. Všechny ekonomické analýzy jasně ukazovaly, že letiště má šanci být úspěšné, odlepit se ode dna a získat nové cestující, právě a jenom s novým terminálem. Při jednáních se zástupci cestovních kanceláří, velkých operátorů, ale i nízkonákladových leteckých společností shodli, že existence terminálu je základní podmínkou pro další rozvoj.

Korektně chci říct, že tento názor, který vycházel ze seriózních studií, zastávali nejen politici ANO, ale i pardubičtí zastupitelé za ČSSD. Tato skutečnost je o to pozoruhodnější, že jejich kolegové na kraji se stavbě terminálu bránili. Neustále hovořili o nutnosti zlevnit, o potřebách dalších a dalších analýz a projektu evidentně nevěřili.

Navzdory všem překážkám se nový terminál stal skutečnou realitou a podle dostupných zpráv, které mám k dispozici, by měl být spuštěn ostrý provoz začátkem února. Proč až v únoru? Protože než začne cestujícím nový terminál sloužit, musí se do nových prostor přestěhovat například poskytovatelé služeb, kteří dosud fungovali ve staré hale.

Co se týká provozních a bezpečnostních technologií, je náš terminál srovnatelný i s pražským letištěm. Jsem rád, že jsem našemu letišti mohl pomoci i z pozice SFDI, kde jsem se podílel na návrhu nového dotačního programu. V něm mohou tuzemská letiště žádat o finanční podporu na vybavení a ochranu před teroristickými hrozbami.

V historicky prvním ročníku uspěla ze 13 žádostí pouze jedna jediná - a to ta naše pardubická. Díky tomu se letiště dočkalo financí na pořízení nezbytných přístrojů, kupříkladu detektoru výbušnin, rentgenu zavazadel, bezpečnostních rámů a kamer do kamerového systému a také pořízení elektronické zabezpečovací signalizace. Celkem pardubické letiště získalo na nákup těchto zařízení více než 8 milionů korun.

Jsem rád, že letiště prožívá “restart”. Statistiky mluví jasně. Za prvních 11 měsíců minulého roku letiště odbavilo o 180 % více cestujících než v roce 2016. Přitom předloni jich bylo pouze 31 000. Za minulý rok očekáváme výrazně lepší výsledek. Odhadem by jich mělo být zhruba 87 000.

Závěrem chci zmínit, že je férové nahlas říkat, že kraj této věci prostě nepomohl a budoucí úspěchy pardubického letiště (o kterých jsem bytostně přesvědčen) budou patřit mezi úspěchy Pardubic.