neděle, 8. duben 2018

Pardubický kraj čekají výrazné investice do železniční infrastruktury

V Rytířských sálech pardubického zámku proběhl IV. ročník Železniční konference Pardubice, kterou osobně organizuji. Na mé pozvání do Pardubic přijeli Dan Ťok, ministr dopravy a Vazil Hudák, viceprezident Evropské investiční banky (EIB), aby zde společně podepsali Declaration of Intent. Tento dokument vyjadřuje připravenost a vůli České republiky využít evropský úvěr ve výši až 100 miliard korun na rozvoj české dopravní infrastruktury. Evropský úvěr bude mít přímý dopad na výstavbu železniční infrastktury i v Pardubickém kraji.

Česká republika se dočkala obrovského úspěchu, který by určitě potěšil i Jana Pernera! Pojďme ale postupně. Možná víte, že výstavba dopravní infrastruktury je v současné době částečně financována z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF). Úvěr od Evropské investiční banky ve výši až 100 miliard korun pokryje zbývající část, kterou by jinak ministerstvo dopravy muselo žádat z národního rozpočtu.

Zjednodušeně řečeno tím, že úvěr od EIB pokryje zbývající část financování, investiční akce budou plně financovány z prostředků EU. Vzhledem k této skutečnosti, máme ve výhledu přibližně pěti let stoprocentní jistotu, že budeme mít zajištěné zdroje na připravené projekty. Jakmile bude mít jakákoliv akce stavební povolení, můžeme začít ihned stavět. Rozhodně nebude hrozit, že se realizace se zpozdí nebo dokonce zastaví kvůli nedostatku peněz, jak se v minulosti stávalo.

Na základě přípravných jednání poslalo ministerstvo dopravy koncem února rámcovou žádost o úvěr do EIB se základními parametry, jako je například objem finančních prostředků nebo jejich rozdělení do jednotlivých oblastí. A na tuto žádost jsme úspěšně navázali právě na Železniční konferenci v Pardubicích. Na mé osobní pozvání přijel viceprezident EIB Vazil Hudák, který svým dnešním podpisem stvrdil Prohlášení o záměru mezi EIB a Českou republikou.

V těchto dnech připravujeme materiál, na jehož základě vláda rozhodne o přijetí úvěru. Konkrétnější parametry úvěru budou následně s EIB dojednávány. Nicméně není žádným tajemstvím, že evropský úvěr je mnohem výhodnější než klasické navýšení státního dluhu. Navíc většina projektů, kterou plánujeme financovat z těchto zdrojů, bude realizována už v letech 2019-2023.

Přijetí úvěru bude mít i přímý dopad na modernizaci a výstavbu železniční infrastruktury v Pardubickém kraji. Téměř pětina celkového objemu finančních prostředků od EIB bude proinvestována v našem kraji. Celkem se jedná o částku 19,3 miliardy korun, za které bude financována modernizace i výstavba železnic. Už příští rok nás čeká dokončení dvoukolejné tratě Pardubice – Hradec Králové a zbývajících dvou úseků Opatovice nad Labem – Hradec Králové a Stéblová – Pardubice. Odhadované náklady na dokončení tohoto projektu dosahují sumy 5,5 miliardy korun.

Modernizace se dočkají i dva stěžejní železniční uzly na hlavním koridoru, které dosud nebyly opraveny. V případě železničního uzlu Pardubice jsou odhadovány náklady ve výši čtyř miliard korun. U modernizace uzlu v České Třebové jsou náklady vyšší a dosahují sumy 5,6 miliardy korun. Stejně jako v Pardubicích, i zde začne výstavba příští rok. Bude trvat ale o rok déle a skončí v roce 2023. A rozhodně bychom neměli zapomenout ani na komplexní modernizaci tratě z Týniště nad Orlicí do Chocně. Její modernizace bude mít dopad i na hlavní koridor. Stane se totiž paralelní tratí pro nákladní dopravu ve směru východ – západ. Díky tomu se uleví i hlavnímu koridoru, který je přetížený a uvolní kapacitu pro osobní dopravu.