pondělí, 1. říjen 2018

Podvodníci s automobily by měli zbystřit!

Pozor! Následující zprávu by v zájmu zachování zdraví neměli číst podvodníci, kteří vydělávají na autech se stočeným tachometrem. Mohlo by se jim udělat špatně! Není žádným tajemstvím, že trh s ojetými vozy je velice lukrativní, a proto přitahuje pozornost podvodníků. Ti si díky úpravám přijdou ročně na téměř 19 miliard korun. V Česku se takovýchto aut každoročně prodá na 270 tisíc, což odpovídá 45 procentům trhu. Tohle se ale velmi brzo změní!

Novela silničního zákona přináší od října řadu novinek. Například se zjednoduší odstraňování odstavených aut z ulic a obce dostanou pravomoc do nich vniknout. Dochází k omezení okruhu povinné výbavy, sjednocení záchranářské uličky s Evropou nebo se ztíží možnost stáčení tachometrů. Ano, jdeme do boje proti podvodníkům a nepoctivým podnikatelům.

Poznat stočený tachometr je dost složité. S odhalováním těchto podvodů mají problémy i profesionální prodejci. U našich východních sousedů je situace podobná. Téměř polovina ojetin tam má také stočený tachometr. Loni se v ČR prodalo přes 600 tisíc ojetých osobních vozidel, což je meziročně o deset procent víc. Až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR stočený tachometr.

První „vlaštovkou, která by měla těmto nelegálním praktikám učinit přítrž, je až půlmilionová pokuta za nelegální stočení tachometru. Zákon míří především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Možná si říkáte, zda se tato sankce může vztahovat na běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem. Osobně Vás mohu ubezpečit, že zákon proti nim nemíří a rozhodně je nechceme ještě více poškozovat .

Další kontrolním nástrojem jsou STK. Jestliže během kontroly dojde k zjištění nižšího stavu km než při poslední kontrole technického stavu, bude mít provozovatel 30 dnů na odstranění této závady (typu B). Pokud tak neučiní, vozidlo se stane technicky nezpůsobilé a nebude jej možné používat v běžném silničním provoze. Tahle novinka platí už od 1. října. Jako podkladový materiál bude sloužit fotografie provedená v rámci dokumentace přítomnosti vozidla na STK.

V novele zákona jsme mysleli i na situace, kdy dochází k opravě nebo výměně tachometru. Bohužel se často stává, že v tom všem spěchu mechanik „zapomene“ vystavit protokol o výměně. Nově za tohle „zapomenutí“ mu může být uložena sankce až 50 tisíc korun. V případě, že majitel vozidla nepředá STK při nejbližší evidenční kontrole protokol o provedení opravy nebo výměny počítadla ujeté vzdálenosti, může mu být uložena pokuta až 10 tisíc korun.

Stejně jako v okolních státech bojujeme se stáčením tachometrů už několik let. Prvním krokem byla příprava aplikace kontrolatachometru.cz, kde je možné po zadání VIN zkontrolovat tachometr podle technických prohlídek. Dalším krokem bylo zavedení fotodokumentace na stanicích technické kontroly a měření emisí. 

Na příští rok dále chystáme úpravu informačního systému stanic technické kontroly, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole. V současnosti dále jednáme o využití zahraničních databází a jejich propojení, aby bylo možné odhalovat stáčení tachometrů napříč Evropou. Zatím se stejně jako v Německu potýkáme s tím, že jsme na čerstvě dovezená auta opravdu krátcí. Držte nám ale palce, věřím, že společně na tyto praktiky vyzrajeme!

Novela silničního zákona přináší opravu velké změny a věřím, že kdo dění nesleduje pravidelně, může se v tom všem ztratit. Nejste si jistí, jaký dopad mají změny právě na vás? Chcete s některým nejasným výkladem poradit? Neváhejte a napište mi na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Rád váš dotaz odborně odpovím i ve spolupráci s ostatními profesionály. ;-)