Vláda schválila novelu řešící problémy s posudky EIA, riziko zpoždění sníženo

Vláda na středečním zasedání (15.6.) schválila novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Ta má umožnit výstavbu klíčových dopravních staveb bez nově vypracovaného posudku o EIA. Celý proces schvalování této novely proběhne ve zrychleném režimu. Pokud Poslanecká sněmovna návrh schválí, bude stačit pouze stanovisko úřadu bez nutnosti dalšího posudku.

Vláda přislíbila co nejrychlejší nápravu u 11 nejvýznamnějších staveb již na začátku května tohoto roku. Návrh novely kolegové připravili ve spolupráci s Evropskou komisí. Díky tomu by se mělo předejít případným komplikacím a dalším připomínkám z Bruselu – tak, abychom novelu mohli přijmout co nejrychleji a poté zahájit stavby.

Jak jsem Vás informoval již dříve zde, v České republice má problémy se zastaralými posudky dopadu a vlivu na životní prostředí necelých 100 dopravních staveb, jejichž celková hodnota přesahuje 130 miliard korun. Mezi 11 prioritních (které nebudou muset celý proces opakovat znovu) patří například pokračování královéhradecké dálnice D11, obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, D3 u Českých Budějovic nebo obchvat Frýdku Místku, ale i železniční trať v úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi.

Pokud vše půjde dobře, v ideálním případě bychom mohli hlasovat o prvním čtení ještě před prázdninami a druhé a třetí čtení by mohlo proběhnout na podzim tohoto roku. Předpokládám, že příští rok bude možné začít stavět. Ačkoliv ministerstvo nebo vláda rozhodnou o jednotlivých stavbách do konce roku, projekty budou muset získat stavební povolení a rovněž musí proběhnout výběrové řízení na zhotovitele jednotlivých staveb.

U některých projektů jsem optimista a věřím, že tento termín je skutečně reálný. Například u stavby D3 v úseku Úsilné - Hodějovice ŘSD dokončuje výkupy stavebních pozemků. Pokud se letos dořeší EIA, tak příští rok vskutku bude stavební povolení a může se stavět.

Prakticky obdobně tomu je i v případě „naší“ východočeské D35. ŘSD má v současnosti velkou většinu potřebných pozemků vykoupenou. Naposledy ŘSD odkoupilo část stavebních pozemků v obci Časy, které se se svou plošnou výměrou řadily mezi vůbec nejrozsáhlejší. Rovněž již došlo k dohodě se starostou obce Časy, který se jako soukromá osoba dohodl na odprodeji svých pozemků. Současně paralelně běží příprava na archeologický průzkum, který by měl začít ještě na podzim tohoto roku.

Pokud se tedy povede:

· Schválit v Poslanecké sněmovně novelu zákona o posuzování vlivu a dopadu staveb na životní prostředí.
· Získat souhlasný postoj zástupců EK.
· Vysoutěžit zhotovitele archeologického průzkumu ještě v tomto roce.
· Dotáhnout výkup všech potřebných pozemků,

pak věřím, že stavební práce skutečně začnou na přelomu roku 2017/18. Osobně pocházím z Pardubického kraje, proto pociťuji každý den, jak moc je D35 potřebná. Díky ní dojde ke zlepšení nejen dopravy každého z nás, ale i k zlepšení životních podmínek všech občanů, kteří jsou v současnosti zatížení nadměrnou dopravou.