čtvrtek, 29. březen 2018

Blesk: Výbory přerušily debatu o návrhu zrychlit dopravní stavby

Sněmovní hospodářský výbor dnes opět přerušil debatu o poslaneckém návrhu, který má zrychlit přípravu vybraných významných dopravních staveb. Poslanci chtějí ještě dořešit především okruh staveb, kterých se návrh dotkne, protože k původnímu navrhovanému seznamu se sešlo několik dalších návrhů. Výbor by se měl k projednávání novely vrátit 24. dubna. Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou předložili poslanci napříč stranami, u stanovených staveb předpokládá zavedení předběžné držby pozemků a také jejich zpřístupnění pro přípravné práce.

"V tuto chvíli to není na hlasování, protože je tam spousta 'ale', a hlavně se tam rozšiřuje tabulka staveb, kterých by se to mělo týkat," řekl ČTK a České televizi zpravodaj Ivan Adamec (ODS). Podle jeho názoru půjde o záležitost dohody poslaneckých klubů.

Také zástupce předkladatelů Martin Kolovratník (ANO) uvedl, že nepanuje shoda na seznamu staveb, kterých se nově navrhovaná pravidla dotknou. Chce připravit užší a širší verzi seznamu i s argumentací, o nichž by poté poslanci měli debatovat a shodnout se na některé z nich. Podle něj se objevily například návrhy, aby v seznamu bylo několik vedení vysokého napětí 400 kV. Je připraven tyto návrhy podpořit.

Řekl také, že poslanci obdrželi řadu podnětů z ministerstva průmyslu, které se týkají energetiky nebo komunikačních sítí. "Tady mohu avizovat, že ta podpora mezi poslanci je opravdu velká a že mohu prozradit, že vyjdeme ministerstvu průmyslu ve velké části požadavků vstříc," poznamenal.

Projednávání předlohy přerušil i ústavně-právní výbor. Chce počkat na verzi, kterou podpoří výbor hospodářský. "Mám čtyři komplexní soubory toho, co se bude měnit," podotkl předseda právního výboru Marek Benda (ODS). Kolovratník před poslanci připustil, že některé části novely jsou na hranici ústavnosti. Například Mikuláš Ferjenčík (Piráti) se tázal, zda existuje rozbor, do jaké míry jsou za průtahy ve výstavbě dopravní infrastruktury vzdorující lidé a do jaké zdržení způsobuje postup správních úřadů v povolovacích řízeních.

Nová zákonná úprava obsahuje přílohu, která stanovuje, že se má vztahovat na 17 vyjmenovaných dálnic a na dvě silnice první třídy, které na dálniční tahy navazují. Měly by se týkat také 15 železničních tratí, železničních uzlů v Praze, Brně a v Ostravě a čtyř plánovaných vysokorychlostních tratí.

Hlavní novinkou předlohy je uzákonění předběžné držby pozemku pro stavby se seznamu. O rozhodnutí by mohl investor požádat při vyvlastňovacím řízení, aby na něm mohl rychle zahájit stavební práce. Investor by tedy už musel mít pravomocné stavební povolení. Vlastník pozemku by mohl nechat verdikt o předběžné držbě soudně přezkoumat ve zkrácených lhůtách.

Kolovratník dnes řekl, že poslanci pracují nyní s verzí tzv. mezitímního rozhodnutí. Úřad by podle něj vydával rozhodnutí na dvě části, nejprve by rozhodl o započetí prací a pak by se řešilo, jak se bude vypořádávat náhrada s majitelem. Vlastníci by tak podle něj obdrželi náhradu už v okamžiku úvodního rozhodnutí.

Celý článek ZDE