pondělí, 3. prosinec 2018

DENÍKN: Nechat se pozvat do Číny je neetické, říká šéf dozorčí rady ČD o dovolené firemního manažera. Jeho věc, oponuje firma

Dovolená vysokého manažera Českých drah, placená Čínou, má dohru. Šéf dozorčí rady státního podniku Petr Moos kvůli tomu chce upravit etický kodex národního dopravce. Podle něj by manažeři neměli přijímat tak hodnotné dary. Je to podle něj neetické. České dráhy se brání a nechtějí soukromé aktivity svých zaměstnanců omezovat.

Deník N upozornil, že vysoký manažer Českých drah Martin Krapinec letěl v polovině října na dovolenou. Na tom by nebylo nic divného, kdyby cestu neplatil čínský stát a nic netušícího manažera neumístil do delegace bývalého premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). „Budeme do etického kodexu muset doplnit odstavec, aby se podobným věcem zabránilo. Věc budu řešit s generálním ředitelem drah,“ řekl Deníku N šéf dozorčí rady Petr Moos. „Zaměstnanci se musí vzdělat v tom, že takové věci nejsou vůbec etické. Měl by to pokrývat etický kodex,“ doplnil šéf dozorčí rady Českých drah.

Krapinec se v rozhovoru pro Deník N na začátku listopadu bránil, že cestu jako problém nevidí, protože si vzal dovolenou. Stejně to vidí i České dráhy. „Názoru pana předsedy Moose si vážíme a jeho doporučení bereme velmi vážně. Pokud však nedochází k poškození zájmů či dobrého jména společnosti, nemohou České dráhy soukromé aktivity svých zaměstnanců omezovat,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Krapinec byl sice podle svých slov na dovolené, ale čínské inovační centrum, které se Sobotkou navštívil, ho i na svých stránkách představovalo jako manažera ČD. Krapinec však nemá ohlašovací povinnost a nemusí státnímu podniku říkat, s kým se při návštěvě asijské velmoci setkal či co tam dělal.

Česká kontrarozvědka BIS přitom před podobnými cestami varuje. V Číně podle ní hrozí „napíchnutí“ elektronických zařízení i kontakt s agenty cizí velmoci či průmyslová špionáž. „Na rizika upozorňujeme. Je to také jeden z důvodů naší dohody s ministerstvem průmyslu, na základě níž začneme příští rok dělat ve vybraných státních a významných firmách protišpionážní školení,“ vyjádřil se obecně mluvčí BIS Ladislav Šticha.

Moosův názor podporuje také šéf sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO). „Jestli ten člověk může ovlivňovat strategii podniku, taková věc ho do budoucna může k něčemu zavazovat. Jsem na straně pana Moose. Má pozici, kdy úpravu etického kodexu může dát úkolem a vyžadovat, a já bych to určitě podpořil,“ míní poslanec. Téma chce řešit i u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), kde Kolovratník figuruje ve správní radě.

Organizace, které se zabývají transparentností, vidí v manažerově čínské cestě problém. „České dráhy by měly jít dál, než je etický kodex. Ten nestačí. Velké korporace tohoto typu mají soubor etických doporučeních a opatření proti nestandardnímu chování, vztahům a operacím,“ doporučuje Martin Kameník z Oživení.

To v praxi může fungovat i tak, že manažer nepřijímá dary hodnotnější než jen pár stovek korun. Něco podobného letecká cesta do Číny přesahuje mnohonásobně. Podle Milana Eibla z Transparency International je přijímání darů či pozorností problematické a vytváří to prostor pro ovlivnění zaměstnance. „Změna etického kodexu je vítanou iniciativou, nicméně je na dalším zhodnocení, zda budou změny relevantní a účinné,“ tvrdí Eibl.

Celý článek si můžete přečíst ZDE.