neděle, 3. červen 2018

Eurozprávy: Stavby bez dozoru, výmoly a neodhlučněné dálnice! U Jílkové se vášnivě diskutovalo o českých silnicích

Praha - S blížící se letní sezónou vyvstává otázka kvality českých silnic a dálnic, která se řešila ve čtvrtek v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové. Proč se například opravují opravené silnice a hrozí rekreantům, že uvíznou v dopravních zácpách? O tom diskutovali Martin Kolovratník, předseda podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny, Věra Kovářová, členka podvýboru pro dopravu a místopředsedkyně STAN, Jan Kroupa, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, Miloslava Pošvářová, soudní znalkyně a bývalá ředitelka kontroly kvality ŘSR, Jana Vildumetzová předsedkyně rady Asociace krajů, Emil Albert Langer, hospodář a řidič z Olomouce.

Jílková se zeptala Langera na kvalitu silnic u nás a v zahraničí. Ten jí odpověděl, že když jel s kamarádem nakoupit elektroniku do Německa, tak poznal daleko kvalitnější povrch a značení. Na to mu oponoval Tomáš Kroupa z Eurovia, že v Německu řeší úplně stejné problémy, jako u nás. Ale Jílková namítla, že naše nekvalitní silnice například dokázaly probudit uspaného převáženého tygra.

Kolovratník řekl, že české silnice procházejí dalekosáhlými opravami, a že v porovnání s předchozími lety došlo skutečně k velkému nárůstu kvality. Jako příklad uvedl spojení mezi Prahou a Pardubicemi. Jílková se posléze zeptala, proč se u nás nepracuje na silnicích i v noci. Pošvářová řekla, že se toto řídí platnými právními předpisy, k čemuž mnohdy nedochází. U staveb má být například dozor, který tam mnohdy nebývá, případně je nekvalitní. Pokud nejsou dodržovány technické normy, nelze postavit kvalitní silnici, ani z toho nejlepšího materiálu.

Kroupa namítl, že české silnice jsou kvalitní, a že zná spoustu spokojených řidičů. Jílková se proto rozhodla dát slovo občanů. Pán z publika pak následně kritizoval výmoly na silnicích, které poškozují automobily. Do diskuze se dostali i ekologičtí aktivisté. Daniel Vondruš z Asociace ekologických organizací toto zpochybnil a řekl, že k žádnému blokování nových staveb a výkupům pozemků nedochází.

Vildumetzová řekla, že kraje mají na starosti silnice druhých a třetích tříd a obce místní komunikace, zatímco silnice prvních a druhých tříd spadají pod Ředitelství silnic a dálnic. Dále zmínila, že kraje dostávají málo financí z vybraných daní. Řešením by byly evropské fondy, ale problém je s byrokracií. 

Kovářová kritizovala neefektivnost financování dopravy. Stěžovala si na to, že politici mnohdy na regiony kašlou, a teprve krátce před volbami si na ně vzpomenou, a začnou jim posílat peníze. 
Kroupa stále zpochybňoval nekvalitní silnice, načež se dostal do konfliktu s Jílkovou, která trvala na tom, že neodpovídá na otázky, a že mu jeho poradci zřejmě připravily špatné podklady. Za klíčovou se považuje hlavně životnost, která se snižuje kvůli špatnému betonu. 

Do diskuze se dostalo sesuvy některých úseků. Paní z publika, která se představila jako pražská zastupitelka, z tohoto důvodu například kritizovala dálnici D8. Pražský okruh například není odhlučněný a občané nemají dobré zkušenosti s komunikací s ŘSD. Kroupa to však popřel.

Kolovratník na to reagoval tím, že byla nominovaná dozorčí rada, na níž se mohou občané obracet. Kovářová však řekla, že resort dopravy pod vedením ANO, chtěl zavést trvalou výjimku, tedy vynětí povinnosti stavět protihlukové stěny. Je přeci do nebe volající, aby občané bydlící v blízkosti dálnic nebyli chráněni.

Jílková se proto zeptala Kroupy, zda by skutečně nemělo ŘSD víc naslouchat občanům a jejich potřebám, mezi něž patří i právo nebýt rušen projíždějícími automobily. 

Ke slovu se dostali občané. Pán z publika kritizoval, že se například porovnává kvalita silnic dnes, a za socialismu. Před rokem 1989 byly ale silnice mnohem méně frekventované. Poté se zeptal, zda by stavební firmy nemohli začít pracovat 20 hodin denně, aby se silnice mohly postavit rychleji. 

Jiný muž z publika řekl, že je problém někde jinde. Například výběrová řízení vyhrávají pravidelně jedny a ty samé firmy, jako jsou například Eurovia, nebo Skanska. Ty firmy se takhle přisávají na státní rozpočet, ale kvalitní silnice nepostaví, navíc mnohdy zakázku předávají subdodavatelům. Paní z publika ještě v závěru kritizovala projekt D3 a D8, které likvidují životní prostředí. Další pán se ještě zeptal, proč neexistuje povinnost vést elektronický stavební deník, když dnes i zmrzlinář podléhá elektronické evidenci tržeb.

Celý článek ZDE