úterý, 10. duben 2018

Svitavský deník: Česko čekají stomiliardové investice do železnice, Pardubický kraj dostane pětinu

Pardubice – Konference proběhla skutečně na nejvyšší úrovni: Na pozvání organizátora Martina Kolovratníka do Pardubic přijeli Dan Ťok, ministr dopravy v demisi, a Vazil Hudák, viceprezident Evropské investiční banky (EIB) a společně zde podepsali Declaration of Intent. Tento dokument vyjadřuje připravenost a vůli České republiky využít evropský úvěr ve výši až 100 miliard korun na rozvoj české dopravní infrastruktury.

Výstavba dopravní infrastruktury je v současné době částečně financována z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF). Úvěr od Evropské investiční banky ve výši až 100 miliard korun pokryje zbývající část, kterou by jinak ministerstvo dopravy muselo žádat z národního rozpočtu. „Zjednodušeně řečeno tím, že úvěr od EIB pokryje zbývající část financování, investiční akce budou plně financovány z prostředků EU.

Vzhledem k této skutečnosti, máme ve výhledu přibližně pěti let stoprocentní jistotu, že budeme mít zajištěné zdroje na připravené projekty. Jakmile bude mít jakákoliv akce stavební povolení, můžeme začít ihned stavět. Rozhodně nebude hrozit, že se realizace se zpozdí nebo dokonce zastaví kvůli nedostatku peněz, jak se v minulosti stávalo,“ říká pardubický poslanec Martin Kolovratník. Konference se zúčastnil rovněž ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).


Jiří Svoboda, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica nebo 1. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Na základě přípravných jednání poslalo ministerstvo dopravy koncem února rámcovou žádost o úvěr do EIB se základními parametry, jako je například objem finančních prostředků nebo jejich rozdělení do jednotlivých oblastí.

„Na tuto žádost jsme v pátek na Železniční konferenci v Pardubicích úspěšně navázali. Na mé osobní pozvání přijel viceprezident EIB Vazil Hudák, který svým zdejším podpisem stvrdil Prohlášení o záměru mezi EIB a Českou republikou,“ vysvětluje Martin Kolovratník a dodává: „V těchto dnech připravujeme materiál, na jehož základě vláda rozhodne o přijetí úvěru. Konkrétnější parametry úvěru budou následně s EIB dojednávány. Nicméně není žádným tajemstvím, že evropský úvěr je mnohem výhodnější než klasické navýšení státního dluhu. Navíc většina projektů, kterou plánujeme financovat z těchto zdrojů, bude realizována už v letech 2019-2023.“

Přijetí úvěru bude mít i přímý dopad na modernizaci a výstavbu železniční infrastruktury v Pardubickém kraji. Téměř pětina celkového objemu finančních prostředků od EIB přitom bude proinvestována v našem kraji. Celkem se jedná o částku 19,3 miliardy korun.

Velké projekty v kraji

Pardubický kraj – Do našeho kraje půjde na modernizaci a výstavbu železnic 19,3 miliardy korun. Už příští rok nás čeká dokončení dvoukolejné tratě Pardubice – Hradec Králové a zbývajících dvou úseků Opatovice nad Labem – Hradec Králové a Stéblová – Pardubice. Odhadované náklady na dokončení tohoto projektu dosahují sumy 5,5 miliardy korun. Cesta vlakem z Pardubic do Hradce Králové se tak zrychlí na 12 minut. Výstavba by mohla začít už příští rok a dokončena by měla být nejpozději do roku 2022. Modernizace se dočkají i dva stěžejní železniční uzly na hlavním koridoru, které dosud nebyly opraveny. V případě železničního uzlu Pardubice jsou odhadovány náklady ve výši čtyř miliard korun. S pardubickým primátorem Martinem Charvátem se nám podařilo vyjednat, aby z této sumy byly uhrazeny i náklady na výstavbu lávky vedoucí na sídliště Duklu.

Modernizace by měla začít příští rok a bude trvat tři roky. U modernizace uzlu v České Třebové jsou náklady vyšší a dosahují sumy 5,6 miliardy korun. Stejně jako v Pardubicích, i zde začne výstavba příští rok. Bude trvat ale o rok déle a skončí v roce 2023. „A rozhodně bychom neměli zapomenout ani na komplexní modernizaci tratě z Týniště nad Orlicí do Chocně. Její modernizace bude mít dopad i na hlavní koridor. V současnosti je tato trať jednokolejná a chystá se její zdvoukolejnění, včetně elektrifikace. Stane se tak paralelní tratí pro nákladní dopravu ve směru východ – západ. Díky tomu se uleví i hlavnímu koridoru, který je přetížený a uvolní kapacitu pro osobní dopravu,“ uzavírá Martin Kolovratník.

KONFERENCI pořádá pardubický poslanec Martin Kolovratník.

IV. ROČNÍK ŽELEZNIČNÍ KONFERENCE se uskutečnil v Rytířských sálech pardubického zámku za účasti ministerských i odborných špiček. Včera na konferenci zavítal i ministr dopravy v demisi Dan Ťok, který svým podpisem stvrdil memorandum o stomiliardovém úvěru na rozvoj české dopravní infrastruktury.


Celý článek si můžete přečíst ZDE.