úterý, 20. březen 2018

Pardubice mají nové trolejbusové tratě

Tohle je skvělá zpráva pro všechny obyvatele, kteří cestují z Polabin do Ohrazenic a také z Pardubiček na Zámeček. Pardubický dopravní podnik totiž nedávno zprovoznil nové trakční tratě, které budou jezdit do Ohrazenic a také k firmě Foxconn. Za obě dvě zaplatí 43 milionů korun, více než 36 milionů korun uhradí evropské dotace. Nejen jako předseda dozorčí rady DPMP, ale i rodilý Pardubák mám z této zprávy ohromnou radost.

Věděli jste, že v roce 1952 byl zahájen provoz první trolejbusové linky ze starého nádraží do Bohdanče? Tehdy se jezdilo se šesti trolejbusy typu Škoda 7Tr a jízdné do druhého pásma stálo 5,– Kčs. Od spuštění první linky uběhlo spoustu let a jde vidět, jak dlouho cestu od té doby DPMP urazil. Jsem rád, že i 66 let od spuštění první linky neustále rozvíjíme potenciál pardubické hromadné dopravy a snažíme se lidem zpříjemňovat život.

Dopravní podnik začal výstavbu nové trati už v polovině loňského roku. První trolejbusy se začaly po nové trati projíždět už v lednu a v únoru. Jednalo se ale pouze o testovací provoz a trolejbusy nepřepravovaly cestující. Nové trolejbusové tratě přinesou úsporu za provoz běžných autobusů. Navíc trolejbusy jsou rozhodně ekologičtější.

Dopravní podnik za nové tratě dohromady zaplatí 43 milionů korun. Tahle částka se může zdát na první pohled vysoká. Nicméně není. Více než 36 milionů korun uhradí evropské dotace. DPMP se tak bude na této investici podílet zhruba ve výši 20 procent. Nedávno jsem o tom mluvil s předsedou představenstva DPMP Robertem Klčo. Oba jsme rádi, že se dopravní podnik snaží využívat evropských peněz. Přeci jenom, pokud máme možnost rozvíjet dopravu v Pardubicích za relativně malé spoluúčasti, rozhodně bychom této šance měli využít.

Projekt nových trolejbusových tratí je vůbec jedním z prvních projektů v novém dotačním období. Většina schválených projektů za 1,4 miliardy korun se bude totiž teprve realizovat. Jednou z těchto staveb je i například výstavba dopravního terminálu v Přelouči.

A ptáte se, zda existují ještě vhodná místa, kam bychom mohli zavést troleje? Určitě ano. Jedná se například o křižovatku u rafinérie Paramo a dál k vlakovému nádraží. Trolejbusy zatím jezdí jenom po Teplého ulici a potom podjezdem do centra. Myslím si, že tohle je jedna z dalších možností na rozšíření trolejbusových tratí.

Existují ale i plány na dostavbu trakčního vedení až do Chrudimi. Ty jsou už ale bohužel zastaralé. Než stavět trakční vedení, je efektivnější na tento spoj nasadit trolejbusy s parciální baterií. Ty se během jízdy s trolejemi nabíjejí a poté mohou jet kolem deseti kilometrů bez trakce. Co myslíte, byl by to dobrý nápad? Napište mi! Budu rád za Váš názor.