pondělí, 2. leden 2017

Diktát Bruselu? Kdepak, Evropa jsme i my...

Co to zase schválili v Bruselu za nesmysl? Tak asi takto vnímá většina z nás Evropskou unii. Tento týden jsem měl skvělou příležitost se setkat přímo v sídle Evropského parlamentu ve Štrasburku s českými europoslanci zvolenými za Hnutí ANO. Společně jsme diskutovali nejen problém, ale zabývali jsme se i tím, jak lze zefektivnit spolupráci mezi českými a evropskými poslanci, která by mohla rozhodně fungovat mnohem lépe.


Štrasburk je z historického hlediska významným evropským místem. I proto není divu, že zde sídlí nejenom Evropský parlament, ale například i Rada Evropy, nejstarší politická organizace v Evropě. Tuto organizaci má většina z nás spojenou především s oblastí lidských práv. Je dobře, že Rada Evropy existuje i dnes, protože je potřeba chránit a prosazovat naše evropské hodnoty i v dnešní době a vytvářet politický tlak na některé evropské státy.

Čeští občané patří podle dlouhodobých statistik mezi nejvíce skeptické národy k EU, všichni asi víme proč. Lidé EU často vnímají negativně i kvůli „nesmyslům, které nám Brusel nadiktoval“. Nicméně budu férový a musím říci, že mnohdy je chyba na naší straně než na straně EU. Díky pozvánce našich europoslanců zvolených za Hnutí ANO do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku, jsme mohli společně řešit například právě fungovaní EU.

Česká republika si rozhodně nevede v EU špatně. Nicméně stále jsou zde místa, na kterých je potřeba pracovat a diskutovat o nich. Velkým vzorem by nám mělo být Německo, které dlouhodobě ukazuje, jak lze využívat skutečně naplno možností, které nám EU nabízí. Osobně bych řekl, že nám oproti našemu západnímu sousedovi nám stále schází politická zkušenost. Rozhodně je potřeba zintenzivnit vzájemnou komunikaci mezi námi a EU. I z tohoto pohledu jsem rád, že jsem se tohoto pracovního výjezdu mohl zúčastnit.

Osobně patřím mezi velké podporovatele výstavby vysokorychlostních tratí v České republice a po návštěvě Francie, jejich rychlovlaků TGV, to platí dvojnásobně. Schválně si tipněte, za jak dlouho urazí TGV vzdálenost mezi Štrasburkem a Paříží (493 km)? Pokud máte zkušenosti s vlakovou dopravou v Česku, asi tomu nebudete věřit, ale TGV tuto vzdálenost urazí za 1 hodinu a 46 minut. Jen pro ilustraci, v Česku trvá cesta z Pardubic do Prahy (cca 100 km) asi 1 hodinu. Co k tomu dodat? Osobně budu vyvíjet tlak na Ministerstvo dopravy, abychom se posunuli v přípravách. Správa železniční dopravní cesty připravuje „Studii příležitostí“, která se přímo vysokorychlostními tratěmi zabývá. Zároveň jsme přijali v sněmovním Hospodářském výboru usnesení, ve kterém vyzýváme Ministerstvo dopravy k vytvoření stálé pracovní skupiny, která bude na přípravách vysokorychlostních tratí intenzivně pracovat.

Myslím, že podobné pracovní výjezdy mají smysl. Je dobré se podívat na problémy i z jiné perspektivy, než na ně nahlížíme obvykle. Česká republika je skvělá země s pracovitými lidmi, kteří si zaslouží víc. Myslím si, že vyřešení současných problémů představuje velké výzvy, na jejichž řešení se budu rád podílet, ať už se jedná o výstavbu vysokorychlostních tratí nebo například výstavbu dálnice D35 v našem kraji.