středa, 2. leden 2019

Z Pardubic do Olomouce za 55 min, do Prahy za 45 min a do Hradce za pouhých 10 minut!

První úseky vysokorychlostních tratí, konverze napájecího systému a zrychlení železničních koridorů. To jsou jen některé z priorit nové Správní rady SŽDC. Česko v nejbližších letech čekají investice do modernizace železniční infrastruktury v řádu desítek miliard korun. Další stovky miliard pak spolyká samotná výstavba páteřní sítě vysokorychlostních tratí. Dámy a pánové, držte si klobouky, tohle bude jízda!

Letos na podzim jsem byl vládou jmenován do Správní rady SŽDC. Pokorně tuto roli přijímám a velmi si jí vážím. Beru ji jako velkou výzvu nejen pro sebe, ale i jako příležitost posunout českou železnici zase o kus dopředu. Vždyť železnici se věnuji celou svoji politickou kariéru. Nedávno zasedala nová správní rada a rád bych se s Vámi podělil o nejdůležitější momenty.

Hned na prvním zasedání jsme projednávali jeden z klíčových bodů na několik let dopředu - dlouhodobou strategie SŽDC! Předložil nám ji nový generální ředitel Jiří Svoboda a můžu Vám prozradit, že se máme na co těšit. Jedná se o materiál, který mapuje aktivity SŽDC až do roku 2025, takže je to vlastně takové „okénko do budoucnosti“. A ptáte se teď, jaká ta budoucnost bude?

Jedním z hlavních plánů je postupně rozpohybovat konverzi napájecího systému na 25 kV AC. Zní to jako odborná zkratka a pro někoho, kdo se nevěnuje železnicím jako pouhá drobnost. Opak je ale pravdou. Tenhle krok má obrovský dopad směrem na naši železnici! Díky konverzi budou moci v Česku jezdit modernější lokomotivy a provoz bude efektivnější i levnější. Navíc nebudou hrozit občasné výpadky kvůli zastaralému vedení.

Další výzvou je jednoznačně zrychlení hlavních koridorů. Kromě budoucích vysokorychlostních tratí chceme co nejrychleji upřít pozornost na stávající koridory, na kterých lze jezdit maximální rychlostí 160 km/h. Věděli jste, že například vlaky ČD se značkou RailJet zvládnou rychlost až 220 km/h? Přitom na našich tratích mají povoleno pouhých 160 km/h. Podle mě je škoda, že lokomotivy nevyužívají svůj potenciál naplno, nebo snad ne?

Pojďme ale zpět k tomu, co nás čeká! Kde jinde bychom měli začít než v mém Pardubickém kraji. Na úsecích Choceň – Brandýs a Brandýs – Ústí nad Orlicí budeme realizovat dva projekty, a to včetně tunelů. Navíc nás čeká dokončení  zdvojkolejnění tratě do Hradce Králové a postavíme nový úsek trati těsně před Prahou. Možná se ale teď ptáte, co to vlastně znamená pro nás, obyvatele Pardubic? Jednoduchá čísla! Do Olomouce za 55 min, do Prahy za 45 min a do Hradce za pouhých 10 minut. To už je pěkná rychlost, co říkáte? A POZOR! Rozhodně to nejsou žádné vzdušné zámky. Tohle všechno jsme schopni začít stavět už za pár let. Jsem přesvědčený, že hotovo bychom mohli mít už v roce 2027.

Málokoho překvapí, že na zasedání správní rady jsme řešili i téma vysokorychlostních tratí, kterým se dlouhodobě věnuji. Jestli máte chvilku, mrkněte se na tento článek ZDE. Jsem rád, že z nové pozice mohu přípravu vysokorychlostních tratí ještě více urychlit. Nejdále jsme na trati Praha– Drážďany a práce se rovněž chýlí ke konci také u zadání studie proveditelnosti na trati Praha – Brno.  Dalším velkým tématem jsou tři prioritní  úseky, které se začnou stavět už brzy. Psal jsem o tom článek, najdete ho ZDE.

Projekt vysokorychlostních tratí se pomalu dostává do další důležité fáze. Není to tak dávno, co jsem Vás informoval o tom, že vysokorychlostní tratě budeme projektovat podle francouzských norem TGV. Novinkou je i to, že máme jasnou dohodu s Polskem o vedení trati, která povede přes východočeský region. Jsem přesvědčený, že je to správná volba, díky které do systému zapojíme jak Hradec Králové, tak i Pardubice.

Další nejbližší výstup nyní chystám na dubnovou Železniční konferenci Pardubice, na které přislíbila svou účast eurokomisařka Violeta Bulc a premiér Andrej Babiš. Zvu Vás taky!  Jsem rád, že Pardubice budou v dubnu centrem železničního světa. Sledujte můj web a sociální sítě, kde Vás už brzy budu informovat o detailech.