pondělí, 5. březen 2018

Město zlevní poplatek v cyklověži

Pro všechny vášnivé cyklisty mám skvělou zprávu! Na nedávném jednání pardubického zastupitelstva jsme odsouhlasili snížení poplatku za parkování kol v cyklověži u nádraží. Nešli jsme ale cestou symbolického snížení. Poplatek jsme snížili razantně a to rovnou o celou polovinu. Z dosavadních deseti korun to nyní bude pouze pět. A to není vše. Město také připravuje smlouvu s naším národním dopravcem, která by znamenala výhody pro držitele In Karet. Pojďme ale postupně.  
 
Jezdíte často vlakem? Pokud ano, tak jste si možná koupili In Kartu.  Právě držitelé těchto In Karet by měli získat slevu o dalších pět korun. V praxi by to tedy znamenalo, že držitelé těchto karet nebudou za úschovu svého kola platit vůbec nic a budou ji mít zdarma. Jako cyklista tuto výhodu vítám.

Je super když v letních měsících nemusíte jezdit v přeplněných hromadných prostředcích a použijete vlastní kolo. Možná se ptáte, odkdy se sníží cena za celodenní uložení kola na pět korun. Město plánuje zavést slevu už od letošního dubna. Uložení kola zcela zdarma bude následovat. Nyní musíme počkat na podpis smlouvy mezi Českými drahami a městem. Jakmile bude smlouva v platnosti, nic již nebude bránit parkování kola v bezpeční a zdarma.

V Hradci Králové cyklisté platí pět korun už dlouho a lidé cyklověž využívají velmi často. I tento fakt byl jistým impulsem pro vedení města v čele s primátorem Martinem Charvátem pro to, abychom se zamysleli nad současnou cenovou politikou naší cyklověže.

Osobně vítám snahu o  zvýšení zájmu cyklistů o využívání cyklověže. Možná si někdo říká, zda není zbytečné snižovat poplatek. Osobně tvrdím, že není a jdeme správnou cestou. Sám jsem se byl přesvědčit na nádraží, proč více cyklistů nevyužívá bezpečnou úschovu. Víte, co bylo nejčastějším důvodem? Byla to právě výše poplatku. Deset korun sice není příliš mnoho. Pokud ale člověk takto jezdí pravidelně do práce, je to měsíčně 200 korun. A to už není málo. 

Možná tedy i proto pardubickou cyklověž trápí nízká využitelnost. Připomínám, že kapacita cyklověže je až 118 kol a my usilujeme alespoň o její 50% zaplnění. Dalším důvodem, proč lidé málo využívají cyklověž, je blízký přístřešek se stojany na kola.

Právě zde si mohou cyklisté zaparkovat svá kola zdarma. Stačí mít pouze zámek. Cyklisté tak raději volí tuto mnohem méně bezpečnou variantu, kdy může dojít k poškození nebo dokonce odcizení kola. Přitom uschování kola v cyklověži je velmi jednoduché. Dokonce společně s kolem můžete uložit své zavadlo nebo i příslušenství. A proces uložení kola, přes jeho evidenci až po samotný výdej probíhá automaticky, bez zásahu majitele. Ten pouze zmáčkne tlačítka na ovládacím panelu.

Osobně věřím, že Pardubáci tuto změnu uvítají a budou cyklověž více využívat. Sám se už těším na léto. Téměř každý den dojíždím do Prahy a tak si rád zpříjemním cestu na nádraží právě cestou na bicyklu. :-)