úterý, 1. květen 2018

Novela zákona z roku 1994 současné problémy taxikářů nevyřeší

Jako předseda Podvýboru pro dopravu se intenzivně věnuji problémům, které souvisí s příchodem nových platforem do oblasti dopravy. Zejména v poslední době se setkáváme s protesty taxikářů, kteří upozorňují, že společnosti jako jsou Uber nebo Taxify nepodnikají v současnosti v souladu se zákony. Ve Sněmovně proto diskutujeme o novele zákona, která by měla nastavit jasné a férové podmínky pro všechny.

Klasické taxislužby v mnoha případech upozorňují na neoprávněnou konkurenční výhodu. S jejich pohledem na věc jsem se seznámil při společné schůzce začátkem dubna. Chápu, že pokud jeden podnikatel platí daně, musí mít zkoušky, licenci a pojištění, ale jeho konkurent se těmto věcem vyhýbá, máme tu nekalou soutěž. A s tím nemohu a nebudu souhlasit. Vždy je ale potřeba znát názor i druhé strany, a proto jsem se setkal se zástupci společnosti Uber, kteří mě ujistili, že pracují na nápravě a dělají maximum proto, aby vše bylo v pořádku.

Osobně jsem měl navíc skvělou možnost potkat se s estonským kolegou poslancem Kallem Pellingem. Estonci totiž nedávno řešili podobný problém jako my – jak se vyrovnat s příchodem těchto společností a nastavit férová pravidla pro všechny. Estonci tento problém vyřešili tak, že přenesli odpovědnost na řidiče taxislužeb. Pokud tedy nesplňují zákonem vyžadované povinnosti, jsou potrestáni právě oni a nikoliv dispečinky nebo zprostředkovatelé. Navíc v Estonsku šli cestou zjednodušení – mají pouze jeden druh taxislužby, takže nikdo se mezi sebou nehádá.

Situace v Česku je však odlišná. Například společnost Uber rozhodně nepodniká v souladu se zákony. Jejich řidiči často nesplňují zákonem vyžadované podmínky. Nemají licence, nemají koncese nebo pracují na neplatné pracovní smlouvy. Dokonce se údajně objevily případy, kdy řidiči pracovali na turistická víza. Rozporů je ale více.

Je potřeba, aby v prvé řadě Uber začal dodržovat zákony. A jsem rád, že s tím souhlasí i regionální manažer firmy Uber Mateusz Litewski. Při společné diskuzi mě ubezpečil, že firma dělá vše pro to, aby vše bylo v pořádku. Uber údajně již dnes nepřijímá řidiče, kteří nemají platnou licenci pro provozování silniční dopravy a průkaz taxikáře. Současné řidiče se k tomu samému snaží přinutit různými bonusy. Dalším ústupkem je, že jejich řidiči budou evidovat tržby přes EET. I o tom mluví memorandum mezi Uberem a českou vládou, které bylo podepsáno před pár dny a do kterého jsme zanesli právě moje postřehy ze společných setkání.

Buďme však upřímní! Tvrdím, že ani zmíněné memorandum nevyřeší všechny problémy, které se za poslední roky v odvětví nakupily. Jedná se pouze o řešení dočasné. Právní rámec jak pro alternativní, tak běžné taxislužby by měla změnit až komplexní úprava zákona o taxislužbě, kterou bychom měli mít hotovou v říjnu a nahradí tak původní zákon z roku 1994.

Jejím cílem bude zmírnění regulací v celém odvětví. Tam, kde je konkurence, není potřeba velkých regulací. A na trhu taxislužeb je dnes mnohem větší konkurence než třeba před pěti lety. Zároveň ale musíme najít spravedlivou rovnováhu mezi maximálně konkurenčním prostředím, ochranou spotřebitele a výběrem daní.