Smlouva o splavnění Labe dostala zelenou, TOP 09 ji po více než dvou letech přestala blokovat

Velký den pro českou vodní dopravu. I tak by se dal nazvat výsledek úspěšného hlasování o mezistátní smlouvě mezi Českem a Německem, která stanovuje pravidla údržby Labe a parametry pro plavbu. Ačkoliv se jedná o důležitou smlouvu, která po mnoha desetiletích od vypovězení Labské smlouvy kancléřem Hitlerem v r. 1936, druhé světové a studené války , dává konečně řece, v evropské legislativě zařazené do prioritní sítě TEN-T, pravidla péče o plavební podmínky. V tomto případě dlouhou dobu vítězilo politikaření a pseudoekologické postoje  vládní pětikoalice v čele TOP 09, která úspěšně bránila jejímu projednání od prosince 2021, tedy více než dva roky!

Okřídlené úsloví praví, že lže, jako když tiskne. Mnohem výstižnější by ale bylo “Lže jako poslanec Michal Kučera”. Ten na tiskové konferenci nepravdivě tvrdil, že hnutí ANO nebylo za osm let schopno se smlouvou pohnout. Netuším, zda jeho blábolení vychází z neznalosti nebo pouze prachsprostě lže. Jeho výrok by ale mohl vstoupit do politické encyklopedie jako synonymum pro střelení se do vlastní nohy. Vzhledem k tomu, že pan poslanec je popleta, dovolím si mu připomenout důležitá fakta a vše uvést na pravou míru.

Se zavedením pravidel pro splavnění Labe mezi Českem a Německem přišla bývalá vláda hnutí ANO v čele s tehdejším ministrem dopravy Karlem Havlíčkem, který na MDČR obnovil po létech zrušený Odbor vodní dopravy, dal mandát k vyjednávání a zahájil jednání o výměně přístavního území ČR v Hamburku. Vzhledem k tomu, že Německo má narozdíl od Česka řadu významnějších říčních tepen a byli jsme logicky právě my, kdo přesvědčoval našeho západního souseda, že má smysl udržovat přepravní kapacity Labe také pro přepravu zboží – nikoliv naopak. V Německu šlo o to překonat pohled na řeku jako na dopravně zbytečnou záležitost.  Zpátky ale k pravidlům pro splavnění Labe, které by bez nastavení pravidel nebylo možné.

Vzhledem k tomu, že splavnění Labe je oboustranně prospěšné, povedlo se nám dohodnout na parametrech údržby plavební dráhy na území České republiky a na území Spolkové republiky Německo tak, aby plavba byla možná 340 dní v roce od Pardubic až do Hamburku, a to vše do roku 2030. Nejednalo se ale o jednoduchý proces, naopak – uzavření dohody předcházelo mnoho let jednání a také marných pokusů. V této souvislosti bych rád ocenil skvělou práci tehdejšího náměstka ministra dopravy Jana Sechtera, který přípravu smlouvy úspěšně dotáhl do zdárného konce.

Klíčovým okamžikem v celém procesu byl květen 2021, kdy česká vláda schválila Ministerstvu dopravy podpis smlouvy, V červenci 2021 ji podepsal tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček a jeho protějšek Andreas Scheuer, ministr dopravy a digitální infrastruktury Spolkové republiky Německo.

A teď přichází to klíčové! Zatímco Senát dal výraznou většinou souhlas s ratifikací dohody s Německem o rozvoji Labské vodní cesty po projednání v několika výborech již v březnu 2022, Poslanecká sněmovna ostudně otálela s jejím projednáním od prosince 2021 až do března 2024! Nejedná se přitom o žádné kontroverzní téma, které by bylo doprovázené dlouhou diskuzí. Všechny debaty se odehrávaly od roku 2002, kdy německá vláda z přestala Labe udržovat jako plavební cestu.

Vládní koalice tak úmyslně, možná na objednávku některých ekologických organizací, blokovala její projednání více než dva roky, než došlo k zařazení na program schůze. Přitom se ukázalo, že samotné projednání bylo otázkou několika desítek minut… Naše klíčová vnitrozemská dopravní cesta tak dostává  novou smlouvu, parametry, společnou komisi pro péči o plavební podmínky a náš obchod perspektivu pro dopravu, která spojí vnitrozemí Evropy s Hamburkem a pomůže našemu zahraničnímu obchodu.