V Pardubicích vzniká rekordní a technologicky unikátní lanový most přes Labe

Výstavba severovýchodního obchvatu Pardubic je v plném proudu. Připomínám, že k zahájení stavebních prací došlo v prosinci 2022 a hotovo bude příští rok. Jako zastupitel vnímám přínos této stavby pro přetíženou pardubickou dopravu a jako občan se zajímám i o technické provedení. Součástí obchvatu je totiž zcela nový zavěšený most přes Labe, který se po svém dokončení stane s rozpětím 135 metrů nejdelším lanovým mostem v Česku.

Věděli jste, že dosud nejdelší takto zavěšený most v Česku se nachází v Poděbradech a měří 120 metrů? „Náš“ pardubický ho po vybudování překoná o 15 metrů. Můžeme mít radost z toho, že naše pomyslná sbírka prvenství se rozroste o další úspěch. Lanový most je však zajímavý nejen z tohoto pohledu, ale především z technologického hlediska.

Výstavba probíhá metodou postupného vysouvání jednotlivých částí o délce 32 metrů, díky čemuž se minimalizuje počet pracovních spár v konstrukci a rovněž i množství napojování předpínacích kabelů. Vysouvání je zdlouhavý proces. Aby se část mostu rozjela, musí hydraulické vysouvací jednotky vyvinout sílu 1000 kN. K posuvu je to pak pouze „jenom“ cca 400-700 kN. Celkový počet těchto částí je 8 + 1. Rychlost posunu je pak 50 cm za minutu.

Velký důraz je kladen také na estetiku. Most bude mít po svém dokončení relativně malý počet závěsů. Díky tomu dojde k minimalizování zastínění prostoru a výhledu na Kunětickou horu. V polovině dubna byly téměř dokončeny obě opěry, střední pilíř a dostavují se dočasné podpory v druhém poli přes Labe. Vybetonován je zárodek, první až čtvrtý takt (ve druhé výrobně) o celkové délce cca 130 m, na nějž navazují stěny se spodní deskou komory (v první výrobně) v délce 32 m. Tento celek o hmotnosti cca 5500 t se v rámci výsuvu přemístí o 32 m.

A na závěr ještě pár zajímavostí. Hmotnost celé mostovky při posledním výsuvu bude cca 10 000 t. Aktuálně bylo použito 2050 m3 betonu a 590 t výztuže (údaj platný na začátku dubna).