Aktuální informace k lávce na Duklu
Kdyby každý slib pardubických politiků znamenal den práce na lávce, jsem přesvědčený o tom, že už dnes stojí. Pardubice na ni čekají marně už desítky let. Tahle praxe mě skutečně štvala. Proto jsem se rozhodl jít do politiky a změnit to. Mám skutečně velkou radost, protože stovky hodin práce nepřišly vniveč a stavbě lávky, spojující nádraží se sídlištěm Dukla, už nic nebrání.
Už zhruba za rok začne velká přestavba železničního uzlu Pardubice za téměř čtyři a půl miliardy korun. V rámci této modernizace vznikne i dlouho očekávaná lávka. Lidé už nebudou muset riskovat své životy, aby si zkrátili cestu domů přes kolejiště. Navíc oproti původním plánům bude lávka mnohem lepší, než jsme původně plánovali. Se zástupci Ministerstva dopravy i Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se nám podařilo dohodnout navýšení finančních prostředků na vylepšení lávky.
S primátorem Pardubic Martinem Charvátem jsem se nedávno zúčastnil schůzky s náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem. Povedlo se nám ho přesvědčit k úpravě projektu podle návrhu architekta Milana Košare a na základě toho SŽDC přijala do své investice částku 18 milionů na stavbu eskalátorů místo pevného schodiště. Budoucí lávka má začínat u připravovaného terminálu B pro regionální dopravu a vyústit kousek od sídliště Dukla v ulici K Vápence.
Městský rozpočet se bude nakonec na finančním zajištění projektu podílet nepatrně více, než jsme původně předpokládali. Náš příspěvek se zvedne o zhruba 300 tisíc korun. Celkem tak město ze svého rozpočtu zaplatí sedm milionů korun bez daně. Vedení města zbývá vymyslet řešení, jakou formou příspěvek poskytne.
Na nedávném jednání pardubického zastupitelstva, kde jsme o lávce jednali, přišel i náš kolega starosta pátého městského obvodu Jiří Rejda. Důvod? Připomenul zastupitelům, jak dlouho lidé z Dukly na lávku čekají a zopakoval, o jak důležitou stavbu se jedná. Lávka totiž podstatně zkrátí cestu z Dukly na nádraží a naopak. Osobně vítám jeho iniciativu a jsem rád, že se v projektu lávky velmi intenzivně angažuje, stejně jako primátor Pardubic Martin Charvát.
A jaký je další jízdní řád? Správa železniční dopravní cesty už pomalu začíná pracovat na získání všech potřebných povolení ke spuštění velké stavby. Momentálně se připravují podklady pro získání územního rozhodnutí na opravu celého uzlu. Půjde o nové nástupiště či troleje, které jsou ze 70. let minulého století. Jde o obří akci v celkové hodnotě čtyř a půl miliardy korun.
Podle informací, které mám k dispozici, se zdá, že by během letošního roku měla mít SŽDC kompletní dokumentaci. Pokud nedojde k nějaké nepředvídatelné situaci, získá i povolení. Věřím tomu, že by se v příštím roce mělo začít stavět. Dobrá zpráva je, že město chce hned u lávky postavit autobusový terminál Jih, o kterém jsem psal ZDE. Nedaleko dokonce vznikne parkovací dům, který bude napojen přímo na nadchod. Tím zlepšíme ekonomický dopad celé stavby.