Jako Pardubák mám k východním Čechám blízko a vždy mě těší, když můžu přispět k rozvoji našeho sousedního regionu. Proto mám radost, že další výjezd Spolku pro rozvoj dopravy směřoval právě do Královéhradeckého kraje. Společně s Karlem Havlíčkem jsme měli den nabitý schůzkami se zástupci státních institucí, podnikateli a inovačními centry, ale také setkání s místními občany. Tady jsou hlavní body z našich zastávek.
Ještě před pár lety sci-fi, dnes realita. Výstavba dálnice D35 je v plném proudu a letos se stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice. Do konce roku se postupně zahájí stavba šesti úseků o celkové délce 35,7 km, takže ve výstavbě bude najednou 64 kilometrů dálnice. V dalších letech pak plánujeme zahájit i dokončit zbývajících 52,7 kilometrů.
Jako dlouholetý železniční nadšenec a poslanec z Pardubic se netajím tím, že vysokorychlostní tratě jsou mojí srdcovou záležitostí. VRT Praha – Hradec Králové/Pardubice, známá také jako RS5, má potenciál zásadně proměnit život v našem kraji i každodenní spojení s Prahou a Moravou. Význam tohoto projektu je obrovský nejen pro Pardubice, ale pro celý východočeský region, který tím získá efektivní a rychlé spojení s ostatními částmi republiky i se zahraničím.
Dostavba klíčové dopravní tepny České republiky - dálnice D35, se posouvá do další fáze. Ministerstvo dopravy oznámilo, že do zadávacího řízení na koncesionáře podalo žádost o účast celkem pět významných hráčů z oblasti PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Soutěžní dialog, kterého se zúčastní čtyři nejkvalifikovanější zájemci, má přinést odpověď na otázku, kdo dokončí dva nové úseky o délce 35 kilometrů mezi Opatovcem a Mohelnicí.
Obyvatelé našeho městského obvodu se dočkají dalšího dopravního zlepšení na Dašické ulici. Ve spolupráci s magistrátem města proběhne generální oprava zastávek MHD Slovany - Dašická a to v obou směrech. Na konci října rada města schválila výběr dodavatele, může podepsat smlouvu a stavba samotná proběhne po skončení zimních měsíců. Vítězem soutěže se stala pardubická firma MIROS. Na uvedenou opravu naváže svou vlastní investicí obvod Pardubice III.
Ministr dopravy Martin Kupka zdražil řidičům pro letošní rok cenu ročního dálničního kuponu o více než polovinu, z 1 500 Kč na 2 300 Kč. Kdo by čekal, že ministerstvo po tomto extrémním nárůstu nechá řidiče vydechnout, ten by se mýlil. Ministr chystá pro řidiče další „dárek“ a chce cenu dálniční známky opět navýšit.
Vláda Petra Fialy v návrhu rozpočtu na rok 2025 opět snižuje peníze na dopravu. Podíl investic do této klíčové oblasti klesá, což ohrožuje stav silnic, dálnic a železnic v celé zemi. Přitom investice do rozvoje dopravní infrastruktury jsou zásadní pro růst celé ekonomiky, jak dokládá příklad Polska, které díky masivním investicím nyní sklízí výsledky.
„Poraďte si sami“ – jasný vzkaz vlády Petra Fialy směrem ke krajům. Silnice II. a III. třídy jsou už dnes často ve špatném stavu a na jejich opravy jsou potřeba desítky miliard korun, které krajské rozpočty nemají. Až dosud se kraje mohly spolehnout na každoroční příspěvek od státu, ale letos je to poprvé od roku 2014, kdy v návrhu rozpočtu na rok 2025 není na tyto opravy vyčleněna ani koruna. Vláda tak regiony hodila přes palubu.
Ministr dopravy Martin Kupka se pochlubil, jak současná vláda zvyšuje investice do dopravní infrastruktury. Na první pohled to vypadá optimisticky. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) nominálně skutečně roste, což by mělo znamenat více prostředků na stavbu silnic, dálnic a železnic. Ale skutečnost je bohužel jiná. Jako stínový ministr dopravy musím upozornit, že tento optimismus je zavádějící.
Uplynulý víkend v Sezemicích patřil sportu a rodinné zábavě. V krásném prostředí parku Mlynářka jsme oslavili už jubilejní desátý ročník akce VESELÉ VOLNO, kterou pravidelně pořádáme s rodinou a přáteli. Ať už jste naši akci zažili, nebo o ní slyšíte poprvé, jistě oceníte její hlavní myšlenku: dostat děti i dospělé ven, na čerstvý vzduch, a užít si společně den plný sportu.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes oficiálně zahájilo výstavbu dlouho očekávaného obchvatu Sezemic. Tento klíčový projekt, jehož délka činí 6,8 km, vyjde na 828,29 milionů Kč bez DPH a jeho dokončení je naplánováno na rok 2026.
Poslední dobou často slyšíme od vlády, jak bojuje proti nesmyslnému zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, a jak se snaží mírnit přísné normy Euro 7. Ministr Kupka chce nyní přezkoumat dopady zákazu spalováků už v roce 2025. Hezky se to poslouchá, že? Vláda, která se stará o náš automobilový průmysl. Ale jaká je realita?
Začátkem září jsem společně s Karlem Havlíčkem absolvoval pracovní výjezd do Jihočeského kraje, kde jsme se setkali se zástupci podnikatelského prostředí a osobně zkontrolovali postup klíčových dopravních projektů, jako je dostavba dálnice D4 nebo obchvat Českých Budějovic.
Pardubické hlavní nádraží patří mezi nejdůležitější dopravní uzly našeho města i celého regionu. Po rozsáhlé modernizaci kolejiště se nyní Správa železnic pustila do nádražní budovy. Ptáte se, co už je hotovo a co nás teprve čeká? Jaké kroky vedou k tomu, aby naše nádraží bylo nejen funkční, ale i chloubou města? Čtěte dál a zjistíte, jaké změny se chystají a proč je tento projekt pro naše město tak důležitý.
Vláda rozhodla, že klíčové úseky vysokorychlostních tratí na Moravě budou realizovány formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). Tento přístup, který se osvědčil už při výstavbě dálnice D4, má šanci výrazně urychlit budování moderní železniční infrastruktury a otevřít nové možnosti pro financování důležitých projektů. Jaké výhody tento model přináší? Proč toto rozhodnutí vítáme? A kde vidíme riziko, že by se projekt mohl zadrhnout? Čtěte dál.
Mám radostnou zprávu nejen pro Pardubický kraj, ale pro celou naši zemi. Výstavba dalšího klíčového úseku dálnice D35, který spojí Litomyšl s Janovem, je o krok blíž k realizaci. Předpokládaným vítězem výběrového řízení je konsorcium firem STRABAG Silnice a FIRESTA Fišer, rekonstrukce. Tento projekt, jehož cena se pohybuje kolem 2,8 miliardy korun bez DPH, nás přibližuje k lepší, bezpečnější a efektivnější dopravní síti.
Minulý týden jsem vystoupil v online debatě, kterou pořádal Institut pro politiku a společnost, na téma digitalizace stavebního řízení. Ta měla podle původních plánů zjednodušit a zrychlit povolování staveb v České republice. Bohužel, realita po dvou měsících od spuštění systému je přesně opačná – systém nefunguje a stavební řízení jsou zastavena.
Když se něco tváří jako dluh a vypadá to jako dluh, tak si asi řeknete, že to bude dluh. S naší vládou už ani tohle neplatí. Vládní koalice totiž dokázala vymyslet účetní trik, za který by se rozhodně nemusel stydět ani slavný kouzelník David Copperfield. Řeč je o „přepůjčce“, která umožňuje tento dluh mazaně zamaskovat a schovat ho tak, aby nebyl v daném roce v rozpočtu vidět.
"Statistika nuda je, má však cenné údaje," zpívají ve známé písničce Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř. Ve světle rozsáhlé revize dat o výkonu tuzemské ekonomiky ze strany ČSÚ by se ale hodilo do verše doplnit, že je také účinným politickým nástrojem. Byť to sice současní vládní propagandisté neradi vidí, ale k oživení ekonomiky po pandemii začalo docházet v důsledku opatření přijatých za vlády Andreje Babiše. To už se jim ale do krámu nehodí…
Téměř dva roky trvající práce na novém přivaděči pro D35 jsou u konce. Obchvat za 300 milionů korun je definitivně dostavěný a od 2. července již slouží řidičům. Jedná se o skvělou zprávu zejména pro obyvatele Býště, Chvojence a Rokytna, kterým se uleví od nadměrné tranzitní dopravy a současně se dočkají zvýšení bezpečnosti.