PPP v dopravě: Klíčová šance pro český průmysl?

Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) se ukazuje jako účinný model pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Přesto zůstavá otázkou, zda Česká republika dokáže plně využít jeho potenciál ve prospěch domácího průmyslu – nebo zda opět přenechá klíčové zakázky zahraničním hráčům.

Tato témata dominovala středeční odborné konferenci s názvem Zapojení českého stavebního průmyslu do PPP projektů v dopravě v pražském hotelu Grandior, kde se sešli přední političtí představitelé, zástupci státních investorů nebo lídři českého stavebního sektoru. Setkání organizoval Spolek pro rozvoj dopravy ve spolupráci s VRT.CZ

Společně se mnou na konferenci vystoupil například bývalý ministr dopravy Karel Havlíček, který stojí za úspěšnou realizací PPP projektu – dálnice D4, ale i zástupci státních investorů nebo lídři českého stavebního sektoru. Velmi si vážím příležitosti být součástí této důležité diskuse a přispět svým pohledem na budoucnost PPP projektů v České republice.

PPP jako cesta k efektivnější infrastruktuře

Na vysvětlenou – model PPP umožňuje kombinovat veřejné a soukromé financování, čímž urychluje realizaci projektů a zajišťuje efektivnější nakládání s veřejnými prostředky. Příkladem, který tento přístup potvrzuje, je právě dálnice D4 – dokončená včas, bez prodražování a se zapojením českých firem.

Ministerstvo dopravy nyní připravuje další velké PPP projekty, včetně dostavby Pražského okruhu či výstavby vysokorychlostních tratí. Právní experti na konferenci upozornili, že klíčové bude správné nastavení podmínek – tak, aby z těchto strategických investic těžil i český průmysl a firmy nebyly odsunuty do role subdodavatelů zahraničních koncernů.

Dukovany jako varovný signál

Oprávněné obavy z řad účastníků konference a českého businessu vyvolává nedávný tendr na dostavbu jaderných bloků v Dukovanech. Přestože zakázku získala jihokorejská KHNP, chybí zde jasná záruka, že se na ní budou adekvátně podílet i české firmy. Vzhledem k této skutečnosti hrozí, že namísto impulzu pro domácí ekonomiku poputují klíčové zakázky do zahraničí, což je samozřejmě špatně!

Aby se podobný scénář neopakoval i u dopravních PPP projektů, je nutné správně nastavit pravidla. PPP model financování může podpořit nejen rychlou modernizaci infrastruktury, ale i domácí průmysl. Klíčové je ovšem správně nastavit podmínky PPP projektů. Pokud se to nepovede, pak riskujeme opakování situace z Dukovan – kde se české firmy (zatím) ocitají na druhé koleji.

Strategická rozhodnutí před námi

Osobně považuji PPP jako efektivní nástroj pro financování dopravní infrastruktury, je ovšem zásadní, abychom nastavili podmínky tak, aby PPP projekty podpořily český průmysl nebo přenecháme lukrativní zakázky zahraničním firmám.

Česká ekonomika potřebuje silné domácí firmy, které se nebudou spoléhat jen na subdodavatelské role. Pokud vláda správně uchopí příležitost, může PPP přinést nejen kvalitní silnice a železnice, ale i dlouhodobou prosperitu domácího průmyslu. Pokud ne, riskujeme, že se opět staneme pouze pasivními pozorovateli.