Už příští rok bez kolon? Pardubice se dočkají klíčového obchvatu!

Severovýchodní obchvat Pardubic, včetně největšího lanového mostu v České republice, se blíží k dokončení. Klíčová stavba dlouhá 4,2 kilometru spojí sídliště Cihelna s Dubinou a výrazně odlehčí přetížené dopravě ve městě. Po letech čekání a komplikací je nyní hotovo zhruba 60 % projektu a řidiči by se po nové trase měli projet už za rok.

Doprava patří mezi nejpalčivější problémy Pardubic, o tom není pochyb. A všichni víme, že skutečnou úlevu městu přinesou až hotové obchvaty, které odvedou tranzitní dopravu z přetížených ulic. Severovýchodní obchvat je nejen zásadní dopravní stavbou, ale také projektem, který ukazuje, že i přes složitosti a byrokratické překážky lze dojít k cíli. Jako pardubický zastupitel a poslanec mám k této stavbě osobní vztah – vždyť to byl jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl jít do politiky.


Byrokracie jako největší výzva

Když jsem v roce 2013 vstupoval do politiky, byl jsem přesvědčený, že klíčové dopravní stavby můžeme připravit rychleji. Přiznávám, že jsem nečekal, jak velkou překážkou je byrokratická zátěž, která protahovala přípravy na celé roky. Právě zkušenosti s pardubickými obchvaty mě ale naučily, co je potřeba změnit. Jak se říká, vše zlé je pro něco dobré. Podařilo se mi prosadit několik změn, ze kterých dnes těží všechny připravované dopravní stavby po celé zemi.

Jednou z klíčových novinek bylo zavedení pevného řádu pro výkupy pozemků. Jednalo se průlom, který odblokovat stojící přípravy. Dalším zásadním opatřením bylo tzv. mezitímní rozhodnutí, které umožňuje státním investorům zahájit stavbu, aniž by majetkoprávní spory zdržovaly přípravu projektu. Díky těmto a dalším změnám se podařilo celý proces výrazně urychlit – a nejen v Pardubicích.


Světlo na konci tunelu


Dnes už můžeme říct, že severovýchodní obchvat je z 60 % hotový a průjezdný by měl být na konci příštího roku. Jednou z nejvýraznějších částí stavby bude největší lanový most v Česku, jehož 48metrový pylon je už dokončen. Mostovka se nyní dokončuje a vše nasvědčuje tomu, že most bude hotový do léta.

Přestože se stavba neobešla bez komplikací, například skládky nebezpečného odpadu nebo problémů s betonáží, projekt úspěšně postupuje. Chci poděkovat všem kolegům z Pardubic i ŘSD, kteří se na tomto projektu podíleli, a všem občanům za trpělivost.

Obchvaty Pardubic nejsou jen řešením dopravní situace, ale také symbolem toho, že když se věci dělají správně, dokážeme překonat i ty největší překážky. A já věřím, že tento příběh bude inspirací i pro další projekty, nejen v našem regionu. Držme si palce, aby stavaři vše stihli dokončit včas a obchvat co nejdříve přinesl Pardubicím dopravní úlevu.