Terminál B: Nové srdce pardubické dopravy
Od svého otevření v červnu 2023 se Terminál B stal klíčovým dopravním uzlem, který zjednodušil a zkvalitnil cestování pro tisíce lidí denně. Strategicky umístěný v blízkosti pardubického hlavního nádraží a propojený s městskou hromadnou dopravou přes sousední přednádraží MHD, významně přispívá k propojení regionální, dálkové a městské dopravy.
Vybudováním Terminálu B jsme dokázali přemístit původní autobusové nádraží blíže k vlakovému. Souhlasím s náměstkem primátora pro dopravu Janem Hrabalem, že to výrazně zkrátilo přestupní časy a zlepšilo celkový komfort pro cestující. Provoz Terminálu B, o který se stará Dopravní podnik města Pardubic, hodnotím jako velmi kvalitní. Jen za první rok provozu terminál odbavil více než 57 tisíc spojů, což odpovídá zhruba 157 autobusům denně.
Celková investice do projektu činila 125 milionů korun, přičemž většinu nákladů, přes 87 milionů korun, pokryla dotace z fondů Evropské unie. Zbylé finance byly hrazeny ze státního rozpočtu, příspěvku Pardubického kraje a rozpočtu města Pardubic, které do projektu investovalo 24,1 milionu korun.
Terminál B nebyl jen o samotné výstavbě, ale také o modernizaci přilehlé infrastruktury. Významným přínosem pro cestující i dopravce byla rekonstrukce ulice K Vápence a taky dokončení lávky přes nádraží, kterou jsme realizovali ve spolupráci města se Správou železnic. Tyto investice posílily atraktivitu celé lokality jako uceleného přestupního uzlu.
„Jsem také rád, že hojně využívané jsou cyklostojany u terminálu, které jsme umístili na jižní straně lávky i přímo v areálu Terminálu B. Umožňujeme tak snadnou kombinaci cyklodopravy s veřejnou dopravou, což je v dnešní době stále důležitější,“ říká kolega Hrabal.
Terminál B disponuje osmi nástupními a dvěma výstupními plochami. Cestujícím nabízí moderní vybavení včetně krytých cyklostojanů, laviček, světelných tabulí a LCD označníků, které zajišťují pohodlí a přehlednost. Dopravci mají k dispozici zázemí pro řidiče, což dále přispívá k efektivitě provozu.
Zatímco linková autobusová doprava tvoří páteř provozu Terminálu B, sousední Terminál A, který slouží městské hromadné dopravě, odbaví více než čtyřnásobné množství spojů. Dohromady oba terminály za rok obslouží přes 303 tisíc spojů veřejné dopravy, což dokazuje, jak důležitou roli hrají ve fungování dopravního systému Pardubic.
Terminál B nahradil zastaralé autobusové nádraží a vytvořil moderní dopravní uzel, který přináší komfort nejen místním obyvatelům, ale i cestujícím z regionu. Budoucí rekonstrukce západního křídla pardubického hlavního nádraží, která zahrnuje nové prostory pro cestující, slibuje, že komfort a úroveň služeb v této oblasti se budou nadále zvyšovat.
Tento projekt je jasným důkazem, že když se město, kraj a další partneři spojí, dokážou vytvořit moderní a funkční infrastrukturu, která odpovídá potřebám 21. století.