Začíná stavba obchvatu Litomyšle: Klíčový úsek D35 má svého zhotovitele

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo úspěšné dokončení výběrového řízení na zhotovitele stavby „D35 Litomyšl – Janov“. Smlouvu podepsalo se sdružením společností STRABAG Silnice a FIRESTA Fišer, rekonstrukce stavby. Cena zakázky činí 2,798 miliardy korun bez DPH, což je výrazně méně než původní odhadovaných 4,45 miliardy korun. Realizace 10,4 kilometrového obchvatu Litomyšle má odstartovat již v lednu či únoru 2025.

Příprava tohoto klíčového úseku D35 trvala desítky let a čelila mnoha překážkám. Početné spory s obcemi i ochránci přírody se však podařilo překonat, především díky dohodě z roku 2021, kterou inicioval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. I přes tyto komplikace probíhaly závěrečné kroky přípravy hladce a veřejná soutěž přinesla výrazné finanční úspory – vítězná nabídka na realizaci projektu dosáhla pouhých 63 % původní odhadované ceny.

Projekt zahrnuje výstavbu sedmi mostních objektů přímo na dálnici D35 a dalších sedmi mostů nad dálnicí. Součástí je i výrazná mimoúrovňová křižovatka Janov, která propojí Litomyšl s dálnicí ve směru na Olomouc. Aby byla zajištěna ochrana obyvatel okolních obcí před hlukem, vznikne celkem třináct protihlukových stěn o celkové délce 5,8 kilometru.

Obchvat Litomyšle je klíčovou součástí dálničního tahu D35, který má zásadně odlehčit přetížené dálnici D1 a stát se druhou páteřní komunikací napříč Českou republikou. Úsek propojí severní část trasy (Džbánov–Litomyšl) s jižním pokračováním (Janov–Opatovec), jehož výstavba byla zahájena v květnu 2023.

Dostavba obchvatu přinese významnou úlevu nejen Litomyšli, ale i dalším obcím v okolí, které se dlouhodobě potýkají s vysokou intenzitou tranzitní dopravy. Po dokončení v roce 2027 dojde k výraznému zlepšení plynulosti dopravy v této oblasti i celkové kvality života místních obyvatel.

Stavba úseku Litomyšl–Janov potvrzuje, že důsledné plánování a efektivní legislativní změny mohou výrazně urychlit přípravu a realizaci klíčových dopravních projektů. Jsem rád, že předchozí vláda hnutí ANO nastavila pevný rámec pro liniové stavby a vytvořila podmínky, které dnes umožňují otevírat jeden dálniční úsek za druhým. Je zásadní, aby i budoucí vlády udržely současný rozvojový trend a pokračovaly v naplňování ambiciózních cílů české dopravní infrastruktury.


INFOLETÁK ŘSD