Největší investice do železnice za poslední dekády právě začíná: Modernizace železničního uzlu Česká Třebová
Dnes startuje jeden z největších železničních projektů v historii České republiky – modernizace uzlu v České Třebové. Tento klíčový dopravní uzel projde kompletní přestavbou, která zajistí rychlejší, tišší a modernější železnici. Investice, kterou začala připravovat bývalá vláda hnutí ANO, dosahuje výše 19,5 miliardy korun a přinese zvýšení traťové rychlosti, rekonstrukci kolejí, nástupišť, mostů i trakčního vedení.
O tom, že je modernizace nezbytná, víme už dlouho. Klíčové datum bylo květen 2020, kdy hnutí ANO na Ministerstvu dopravy ČR schválilo záměr projektu. Od té doby uplynulo necelých pět let, během nichž Správa železnic kompletně připravila projekt, vysoutěžila dodavatele a dnes začínáme stavět.
Česká Třebová je jedním z nejvytíženějších železničních uzlů ve střední Evropě – denně tudy projede až 500 vlaků. Díky modernizaci se zvýší maximální rychlost vlaků až na 160 km/h na hlavních traťových kolejích. Nákladní doprava projede uzlem rychlostí až 80 km/h, což výrazně zkrátí průjezdy a zvýší kapacitu stanice. Zároveň se sníží hluk, protože projekt zahrnuje instalaci protihlukových stěn a absorbérů hluku, které zlepší životní podmínky obyvatel v okolí.
Pro cestující přinese rekonstrukce kompletní obnovu nástupišť – všechna budou zvýšená, zastřešená a bezbariérově přístupná. Stávající podchod se prodlouží pod celým kolejištěm, čímž se zlepší propojení města s nádražím. Nová ocelová lávka pak propojí přednádraží se Semanínskou ulicí, což výrazně usnadní pohyb pěších.
Tato obří stavba přinese zásadní proměnu:
- 72 km nových kolejí
- 173 výhybek
- 30 rekonstruovaných železničních mostů
- Modernizované trakční a zabezpečovací zařízení
Rekonstrukce je financována nejen z národních zdrojů, ale i z evropských fondů. Z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF) se podařilo získat rekordních 7 miliard korun, což je historicky nejvyšší dotace na železniční projekt v ČR.
Harmonogram prací:
- 2025–2027: Přípravné práce, kácení stromů, demontáž kolejí, stavba provizorního zabezpečení
- 2028: Zahájení hlavní fáze rekonstrukce kolejiště, nástupišť a podchodů
- 2031: Dokončení projektu
Tvrdím, že bez kvalitní železnice se Česká republika neposune vpřed. Modernizace uzlu v České Třebové je dalším krokem k tomu, aby železnice byla rychlá, bezpečná a konkurenceschopná. Tento projekt je důkazem, že když se dělá dobrá dopravní politika, přináší konkrétní výsledky. Jsem rád, že současná vláda navazuje na naše priority a pokračuje v práci, kterou jsme před lety zahájili.