Tunel Homole na D35: Klíčová stavba postupuje, dokončení v roce 2026
Výstavba tunelu Homole na D35 pokračuje podle plánu. V únoru 2025 probíhá ražba obou tubusů, a to novou rakouskou tunelovací metodou, která umožňuje kombinaci odstřelů a mechanického rozpojování horniny v závislosti na geologických podmínkách. Stavba je zásadní součástí budování D35 jako druhé páteřní dálnice Česka, která v budoucnu významně uleví přetížené D1 a vytvoří efektivní spojení mezi východem a západem země.
Práce probíhají nepřetržitě a aktuálně je vyraženo 120 metrů v levém tubusu a 93 metrů v pravém. Geologické podmínky jsou náročnější, než se původně očekávalo – hornina je místy velmi pevná, což umožňuje efektivní použití trhavin, zatímco v jiných částech bude nutné přejít na mechanickou ražbu těžkou technikou. Zajištění stability tunelu probíhá prostřednictvím tzv. mikropilotážního deštníku, který chrání pracovníky a eliminuje riziko sesuvů.
Stavba není jen otázkou jednoho volebního období
Tunel Homole je důkazem, že klíčové dopravní stavby přesahují délku jednoho volebního období. Jejich realizace vyžaduje dlouhodobou přípravu, kontinuitu a stabilní legislativní prostředí. Právě v minulém volebním období došlo k zásadním změnám v dopravní legislativě, které urychlily přípravy podobných projektů a zkrátily dobu mezi schválením a zahájením výstavby.Klíčové milníky výstavby tunelu Homole:
- Urychlení příprav díky změnám v dopravní legislativě
- Vypsání výběrové řízení na zpracování dokumentace pro stavební povolení (2019)
- Územní rozhodnutí (2020)
- Dokončení projektové dokumentace (2022)
- Dokončení výkupu pozemků (2023)
- Vypsání a dokončení výběrového řízení na zhotovitele (2023)
- Zahájení stavby v květnu 2024
Přesná a systematická příprava umožnila, že dnes běží ražba tunelu a práce postupují podle plánu. V srpnu 2025 by měl být dokončen levý tubus, pravý o několik týdnů později. Pokud vše půjde podle harmonogramu, první řidiči by se tunelem mohli projet v prosinci 2026.
D35 je zásadní dopravní stavbou, která přinese nejen rychlejší a bezpečnější dopravu, ale také lepší napojení regionů a efektivnější tranzit. Kromě samotné dálnice je proto klíčové i zlepšení návazné silniční infrastruktury, včetně obchvatů měst, které umožní vyvedení dopravy z obydlených oblastí.
Tunel Homole je tak dalším důkazem, že když se nastaví jasná pravidla a efektivní procesy, dopravní stavby se mohou připravovat a realizovat rychleji. Česká dopravní politika by proto měla i nadále pokračovat v nastaveném směru – méně byrokracie, efektivnější povolovací procesy a důraz na kvalitní dopravní infrastrukturu.