Dálnice D35: Klíčová stavba pro Pardubický kraj a celou Českou republiku

Dálnice D35 je pro náš Pardubický kraj naprosto klíčová. Nejenže tvoří druhou páteřní dálnici propojující Čechy a Moravu, ale její dostavba přinese také zásadní úlevu obcím podél stávající přetížené silnice I/35. Dokončení této strategické dopravní tepny je prioritou, která ovlivní nejen životy místních obyvatel, ale i ekonomiku celého regionu a republiky.

Z pohledu dopravy je D35 skutečným fenoménem. Letos se dokonce stala největším infrastrukturním staveništěm ve střední Evropě. Aktuálně se na ní staví více než 53 kilometrů, přičemž v následujících dvou letech má začít výstavba dalších 63 kilometrů. Věřím, že celá dálnice bude hotová do roku 2029, jak je plánováno.

Osobně mě těší, že změny legislativy, které připravila předchozí vláda, nyní nesou ovoce. Výrazně jsme zrychlili přípravu dopravních staveb, a to nejen u D35, ale po celé České republice. Jasným důkazem efektivity těchto změn je právě rozestavěná D35, která patří mezi naše největší dopravní priority.

Vítám také, že na dostavbu posledních dvou úseků z Opatovce do Mohelnice se přihlásili čtyři vysoce kvalifikovaní uchazeči. Tyto úseky, včetně tunelu Maletín, budou realizovány formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Nedávno zprovozněná dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem jasně ukázala, že PPP může být efektivním způsobem financování dopravní infrastruktury. V této souvislosti se patří zmínit, že se jedná o velký úspěch předchozího ministra dopravy Karla Havlíčka. 

Na druhou stranu nemohu skrýt zklamání nad tempem, jakým v tomto případě postupuje Ministerstvo dopravy. Vláda Petra Fialy zatím pouze stihla vysoutěžit poradce pro přípravu tendru na dostavbu těchto dvou klíčových úseků. Z mého pohledu jde o zbytečné zdržování, které může mít negativní dopad na včasné zahájení stavby.

Za hnutí ANO a také jako obyvatel Pardubického kraje pečlivě sleduji nejen probíhající stavební práce, ale samozřejmě také přípravy. A mohu veřejně slíbit, že udělám maximum pro to, abychom se co nejdříve dočkali zahájení výstavby těchto posledních částí D35. Dálnice má zásadní význam nejen pro náš region, ale pro celou Českou republiku. Držme si palce, aby se plány na její dokončení staly co nejdříve skutečností.

Postupujícími koncesionáři jsou:

  • Konsorcium tvořené společnostmi Cintra Global SE, STRABAG Motorway GmbH, Budimex s.a. a Invesis B.V.
  • Konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited, John Laing Europe Holdings B.V.
  • Konsorcium LitMo Dálnice, tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S. a Metrostav Concessions a.s.
  • ⁠Konsorcium Via 35, tvořené společnostmi TIKEHAU STAR INFRA, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS, TIIC, EGIS and OHLA CONCESIONES