Rok rekordní modernizace na železnici: Nové vlaky, vyšší komfort a bezpečnost
České dráhy v loňském roce zažily historický posun. Na koleje uvedly 144 nových vlakových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Tyto investice přinesly výrazné zvýšení kvality služeb, ať už na dálkových spojích nebo na regionálních tratích.
Jako člověk, který se celý život intenzivně věnuje železnici, mám z těchto novinek velkou radost. Nejenže dochází ke zvyšování kvality a komfortu pro cestující, ale také ke zvyšování bezpečnosti na kolejích. Právě kvalitní, spolehlivá a bezpečná železnice je a vždy bude naší prioritou.
Modernizace zahrnovala nasazení 46 elektrických jednotek RegioPanter, 56 motorových vlaků RegioFox a 8 souprav ComfortJet. Tyto vlaky vybavené klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami a bezbariérovým přístupem zlepšují komfort statisíců cestujících. ComfortJety navíc letos doplní dalších 6 jednotek, které budou obsluhovat nejen vnitrostátní trasy, ale i mezinárodní spoje do Rakouska, Maďarska a Slovenska.
České dráhy kladou také velký důraz na technologické inovace, kdy brzy zahájí testování vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX. Probíhá také instalace 5G opakovačů mobilního signálu a plánuje se laserová úprava oken, která zlepší kvalitu připojení. Samostatnou kapitolou je revoluční zahájení provozu bezpečnostních systémů ETCS, které zvyšují spolehlivost provozu.
Modernizace se netýká jen vozidel, ale i zázemí. V loňském roce byly zahájeny stavby opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě, letos přibudou projekty v Českých Budějovicích a Olomouci. Tyto investice zajistí efektivní údržbu vlaků a podporu jejich spolehlivého provozu. Tyto kroky snižují průměrný věk vozidel Českých drah na 17 let, což je důkazem úspěšného investičního úsilí. Zvyšování komfortu a bezpečnosti láká stále více cestujících zpět na železnici. Počet vlaků s bezbariérovým přístupem, Wi-Fi a zásuvkami neustále roste, což odpovídá vysokým standardům dopravy 21. století.
Rok 2025 přinese další rozvoj – nové vlaky, lepší technologie a další zlepšení kvality cestování. Podpora železnice ale musí zůstat prioritou i pro další vládu, aby byla zajištěna ekologická, spolehlivá a bezpečná doprava, která bude odpovídat potřebám současnosti i budoucnosti. Pokud v ní usedne hnutí ANO, uděláme maximum, aby to tak bylo.