Aktuální stav příprav na výstavbu dálnice D35
Asi jste všichni četli články nebo viděli reportáž v televizi o tom, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli chybě úředníků z Ředitelství silnic a dálnic zrušil výběrové řízení na stavbu dálnice D35 mezi Opatovicemi a Časy. Tohle rozhodnutí raději nebudu hodnotit, ale štve mě to, protože je to další komplikace. Vždyť se mělo začít stavět už letos na jaře. Mám pocit, že pokaždé, když už vidíme cíl, zase se objeví nějaká komplikace. Teď už ale nemá cenu „brečet nad rozlitým mlékem“. Spousta z Vás se mě proto ptá, jak to s dálnicí vypadá teď? A nabere stavba kvůli tomu zpoždění?
Možná jste četli, že Ředitelství silnic a dálnic dlouho neotálelo a raději koncem srpna vyhlásilo nový tendr na výstavbu úseku dálnice. Předchozí soutěž zrušil kvůli netransparentnosti Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Přiznám se, že zrušení osobně moc nerozumím a strašně moc mě to štve! Vždyť se mělo začít stavět už letos na jaře.
Pravdou ale je, že zde byl extrémně tuhý konkurenční boj. O výstavbu dálnice se rvaly firmy například z Itálie nebo z Turecka a tak není divu, že neúspěšní uchazeči se snažili najít jakoukoliv chybu, která by vedla k opětovnému vypsání soutěže. Pojďme si proto raději shrnout aktuální fakta.
ŘSD vypsalo nové zadávací řízení tak, aby bylo možné zahájit výstavbu na jaře 2019 a úsek dálnice Opatovice-Časy zprovoznit současně s navazujícím úsekem Časy-Ostrov v celkové délce 27 kilometrů. V současné době je lhůta pro podání nabídek na stavbu D35 Opatovice nad Labem – Časy stanovena na 5. 11. 2018. V rámci probíhajícího výběrového řízení zasílají však již teď uchazeči o zakázku na ŘSD doplňující dotazy. Z tohoto důvodu následně dochází k posunu termínu pro podání nabídek. Dá se tedy předpokládat, že termín 5. 11. není konečný.
Po ukončení výběrového řízení podané nabídky posuzuje hodnotící komise, která je jmenována Vládou ČR. Hodnotící komise musí následně vydat ŘSD doporučující stanovisko o nejvýhodnější nabídce. Dobu, za kterou komise doporučí vítěze, nelze předvídat, záleží na podaných nabídkách. Nicméně předpokládáme, že vše by se mělo stihnout tak, aby jsme znali vítěznou firmu během jara příštího roku. Pokud ano, stavební práce by se mohly rozběhnout hned na začátku příští stavební sezony. Tento termín považuji za nesmírně důležitý, pokud chceme otevřít oba úseky současně.
Dobrou zprávou je, že ŘSD dělá maximum pro minimalizaci časového zpoždění dokončení výstavby. Během doby trvání znovu vypsané soutěže na zhotovitele stavby se ŘSD podaří dotáhnout výkupy chybějících pozemků a dokončit záchranný archeologický výzkum. Na první pohled se může zdát, že se nejedná o nic zásadního. Opak je ale pravdou. Díky těmto krokům se zkrátí doba výstavby o 12 měsíců oproti původně zrušené soutěži.
Ptáte se, jak je to možné? Jednoduše, původní tendr totiž předpokládal, že právě kvůli těmto nedořešeným záležitostem se doba výstavby protáhne o jeden rok. Pokud tedy ŘSD dokončí výkup pozemků a záchranný archeologický výzkum, zrušená soutěž nebude mít žádný dopad na dokončení výstavby tohoto úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Ten bychom tak mohli zprovoznit současně se sousedním úsekem Časy – Ostrov.
Obava některých politiků z kraje, že se bude jezdit jen po druhém úseku a pak po krajských silnicích je tak zbytečná - stále platí harmonogram dokončení obou úseků a to na rok 2022.