Autobusové nádraží vedle vlakového. Pardubice koupí pozemky potřebné pro terminál
Na nedávném jednání zastupitelstva jsme schválili odkoupení potřebných pozemků pro vybudování Terminálu B. Jedná se o pozemky u železničního nádraží, které vlastní soukromá společnost. Celkem za pozemek o výměře 1,5 ha Pardubice zaplatí 7,6 milionů korun bez DPH. Celkové náklady na výstavbu Terminálu B jsou odhadovány na 165 milionů korun. O spoluúčasti bude město jednat i s vedením Pardubického kraje.
Pardubice v současnosti pod vedením primátora Martina Charváta připravují projektovou dokumentaci pro budoucí Terminál B. Je jasné, že budeme potřebovat kromě pozemků od Českých drah, které již máme i pozemky od SŽDC a soukromých firem. S přípravami terminálu bychom ale neměli otálet, protože pozemky pod současným autobusovým nádražím koupil před časem soukromý investor a místo plánuje využít jinak.
Možná si teď říkáte, proč raději tyto pozemky nekoupilo město. Nádraží by se tak buď nemuselo stěhovat, nebo bychom měli aspoň více času. Pravdou je, že pozemky pod nádražím vlastnila firma Centrum Bus a tuto firmu koupil Holding Czechoslovak Group, pod vedením podnikatele Michala Strnada. Pardubice tak nikdy nedostaly nabídku na odkup těchto pozemků.
Pojďme ale zpět k poslednímu jednání zastupitelstva a ke koupi potřebných pozemků pro budoucí Terminál B. Je férové říci, že podle znaleckých posudků je hodnota nižší a pohybuje se kolem pěti milionů. Soukromá společnost ovšem na tuto částku nechce přistoupit a v úvahu tak připadá i vyvlastnění. Nicméně pokud bychom se k tomuto kroku rozhodli, ztratíme dva až tři roky času a současně ztratíme možnost čerpat na projekt finanční protředky z evropských zdrojů, což je mnohem vyšší částka.
Tím, že autobusové nádraží bude situováno v těsné blízkosti vlakového, vytvoříme multimodální uzel napojený na městskou hromadnou dopravu. Jsem si jistý, že tato změna je správným rozhodnutím a cestující tento krok ocení. Nově už tak nebudou muset překonávat vzdálenost několik stovek metrů a silnici, aby se dostali z vlakového nádraží nebo městské hromadné dopravy na dálkovou autobusovou dopravu.
Navíc je důležité zmínit, že v rámci velké modernizace pardubického železničního uzlu vznikne lávka spojující sídliště Duklu s vlakovým nádražím i s budoucím autobusovým terminálem (psal jsem ZDE). Dodnes si pamatuji, jak jsem před nádražím stál a poctivě sbíral podpisy pod petici za lávku na Duklu. Myslím, že podpisové archy bych našel ještě dnes. Koneckonců, jedním z důvodů proč jsem se rozhodl aktivně vstoupit do politiky, byla právě dlouho slibovaná lávka.