Čeká řidiče kamionů plošný zákaz předjíždění?

Na posledním jednání hospodářského výboru v letošním roce nás čekalo několik návrhů, které se týkají kamionové dopravy. Pamatujete si ještě na loňskou zimu a na kamiony, které absolutně zablokovaly dálnice? V této souvislosti se začalo intenzivně mluvit o zavedení plošného zákazu předjíždění pro kamiony. Navíc netrvalo dlouho a začalo se debatovat o tom, zda bychom neměli omezit jejich víkendový provoz.

Nebudu nic zastírat. Vzhledem k tomu, že pravidelně jezdím mezi Prahou a Pardubicemi, moc dobře vím, jak je otravné čekat až kamion jedoucí devadesátkou předjede ten, co jede o dva kilometry méně. V ten moment skoro každému řidiči probleskne hlavou myšlenka, že bychom měli zakázat kamionům předjíždět. A právě o tom byl jeden z pozměňovacích návrhů, o kterém jsme jednali. Přiznám se, že jsem původně s tímto návrhem souhlasil. Nicméně s postupem času a na základě mnoha schůzek s odborníky a s lidmi z praxe jsem svůj názor změnil. Jsem přesvědčený, že zavedení plošného zákazu předjíždět není dobrým krokem, proč?

 

Jenom si to představte. Kamiony by mohly jezdit pouze vpravo. Jakmile by však narazily na jeden pomalejší, začaly by se souvisle řadit za sebou. Mohl by tak klidně vzniknout velmi dlouhý pruh, klidně i několik kilometrů. Osobní automobily by tak jely v levém jízdním pruhu. Až do této chvíle „příběh nemá žádnou zápletku“. Ta ale přichází v momentu, kdy budou auta potřebovat sjet třeba z dálnice nebo například řekněme na čerpací stanici.

 

Protože levý jízdní pruh bude plný a prakticky nepropustný, řidičům nebude zbývat nic jiného, než se před kamion „nacpat“ anebo zpomalit a počkat na chvíli, kdy bude možné se zařadit vlevo. Mezitím ale v lepším případě sjezd přejedete a v tom horším se může stát dopravní nehoda, protože budete blokovat levý pruh. Je tak jasné, že plošný zákaz předjížděný nedává smysl a rozhodně by nepomohl silniční bezpečnosti. Naopak.

 

Problém má jiné řešení, které už dokonce existuje. Jsem přesvědčený, že by se zákaz předjíždění kamionů měl řešit prostřednictvím proměnlivých značek a jejich operativním řízením z ostravského Národního dopravního informačního centra*. Mluvil jsem o tom s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic a ti již tuto změnu zavádí.

 

Navíc už dnes existují paragrafy na to, aby pomalé předjíždění bylo postižitelné podle zákona 361/2000, § 36, odstavec 4, který říká: „Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.

 

Jsem proto rozpačitý z práce dopravní policie. Stačí, aby byla častěji v terénu. Jsem přesvědčený, že by dlouhé předjíždění dvou kamionů s rozdílem rychlosti pár kilometrů v hodině ze silnic zmizelo. Jaké máte zkušenosti se vzájemným předjížděním kamionů? Myslíte si, že navrhované změny jsou dostatečným řešením? Nebo byste se uchýlili i k vyšším pokutám? Napište mi, rád si přečtu Váš názor.

 

*Článek o tom, co to je NDIC a čemu se věnuje, najdete ZDE.