Česko hledá Zákon roku 2021! Zvítězí novela stavebního zákona?
Advokátní kancelář Deloitte Legal, která stojí za soutěží „Zákon roku“, již potřinácté hledá nejpřínosnější zákon uplynulého roku. Nominační rada složená z právníků, podnikatelů a zástupců podnikatelských svazů, neziskového sektoru a právních novinářů vybrala pět nejpřínosnějších zákonů, které mají největší potenciál být přínosem pro podnikání v Česku. O absolutním vítězi rozhodnete Vy, a to ve veřejném hlasování.
Mezi nominovanými zákony letošního ročníku nechybí jedna z naprosto klíčových právních norem uplynulého desetiletí – novela stavebního zákona. Přiznám se, že už jenom samotná nominace je velmi prestižní. Jsem však přesvědčený, že zákon má skutečně velkou šanci celou soutěž ovládnout. Jsem za to velmi rád, protože za touto novelou jsou tisíce hodin práce, jednání a připomínek, se kterými jsme se museli vypořádat společně s bývalou ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou a celou řadou expertů z různých oblastí a zástupců profesních a zájmových organizací.
Není žádným tajemstvím, že Česko se v délce a složitosti stavebního řízení ocitá prakticky na chvostu všech zemí světa. V žebříčku Doing Business nám v tomto ohledu patří 157. místo ze 190 sledovaných zemí. Ke zlepšení tohoto tristního výsledku nepomohlo ani 26 novel, které postupně „vylepšovaly“ minulý stavební zákon. Z tohoto pohledu snad již nikdo nepochybuje o tom, jak moc je nový stavební zákon důležitý. Mrzí mě ovšem, že jeho schválení v minulém volebním období doprovázelo politikaření a odpor části politiků, kterým tento stav vyhovoval.
Nový stavební zákon výrazně zkracuje a urychluje povolování staveb. Stavební řízení se díky němu zkrátí na jeden rok a kromě toho omezuje zbytečnou byrokracii a ulevuje také soudům a státní správě. Jeho hlavní přínos spočívá především v integraci celého souboru dílčích řízení a procesů do jednoho povolovacího řízení. Takzvané dotčené orgány, jako je například hygiena, orgán územního plánování nebo památkáři, již nebudou své připomínky ke stavebním plánům předkládat separátně, ale v rámci jediného povolovacího řízení. Tímto krokem odpadne velké množství napadání, soudních přezkumů a odvolání vůči povolení.
Nový zákon také řeší takzvanou systémovou podjatost, tedy stav, kdy novou výstavbu na svém území schvalují samy obce, v nichž se staví a jejichž radní někdy mají s pozemky vlastní plány. Zákon integruje všechny stavební úřady, vytváří v nich jednotnou nezávislou strukturu v čele s nejvyšším stavebním úřadem, speciálním odvolacím úřadem a prvoinstančním krajskými úřady. Takovéto rozdělení pravomocí zabrání zbytečným průtahům v celém řízení.
Zákon kromě toho obsahuje také celou řadu dílčích novinek, které celý proces povolování staveb zefektivňuje a zrychluje. Kromě nezávislosti, sjednocení a transparentnosti rozhodování stavebních úřadů nový zákon přináší další velká pozitiva, ať už jde o snížení počtu dotčených orgánů státní správy, digitalizaci jednotné řízení a integraci postupů nebo o koncentraci námitek do jednoho řízení.
Jsem proto přesvědčený, že díky novým pravidlům stavebního řízení konečně odstraníme brzdu našeho ekonomického a sociálního rozvoje. Věřím, že nový zákon usnadní život nám všem, obyvatelům i státu. Kromě toho, že vyřízení stavebního povolení bude skutečně jednoduché, tak stát díky výraznému úbytku byrokracie ušetří výrazné finanční prostředky.