Česko posílá válečné vlaky na Ukrajinu, vedení drah však nemá potřebnou prověrku
Když v posledních únorových dnech posílala armáda po kolejích na Ukrajinu útočné pušky, náboje, pistole či dělostřeleckou munici, nikdo z představenstva Českých drah ani dceřiné ČD Cargo o tom neměl dostat detailní informace. Důvod je prostý. Členové představenstev obou firem nejsou prověřeni Národním bezpečnostním úřadem (NBÚ), přestože o tom hovoří interní směrnice firmy.
V podobné mimořádné situaci se ještě ČD neocitly. Vláda už po kolejích odeslala dva vlaky přímé vojenské pomoci napadené Ukrajině. Ne všechny informace jsou veřejné. Třeba kam vlaky jely, kde se náklad vykládal a u druhé dodávky, která na východ putovala v neděli, není znám ani typ zbraní, jež obsahovala. Víme jen, že lehké zbraně to nebyly.
Kdyby tyhle informace potřebovali ke svým strategickým rozhodnutím členové představenstev Českých drah nebo ČD Cargo, nemají k nim přístup. Podle informací deníku E15 v nich nesedí nikdo s prověrkou na stupeň „důvěrné“, což je druhý nejnižší ze čtyř. Samy České dráhy informace o prověrkách považují za „strategické a citlivé“, a nechtěly je proto potvrdit.
Členové představenstev podle mluvčí Vandy Rajnochové žádají ale při nástupu do firmy prověrku na stupeň „vyhrazené“, a ten také všichni mají. Je to ale nejnižší stupeň a do prověřování osob NBÚ v tomto případě vůbec nevstupuje. Doklad uděluje v tomhle případě jen šéf bezpečnosti Českých drah a přístup k informacím strategického charakteru z hlediska státu či zprávám tajných služeb nezaručuje.
„Z mého hlediska je to s ohledem na stávající bezpečnostní situaci problém. České dráhy beru jako součást kritické infrastruktury státu a v jejich vedení by určitě měl být někdo s tímto typem prověrky,“ uvedl člen sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník z ANO. Podle něj by se v tomto směru měla změnit i legislativa.
Pro je i ministr dopravy Martin Kupka z ODS. "Do budoucna bych přivítal, kdyby ředitelé o takovou prověrku požádali. Ani teď to ale nebylo omezující pro zajištění klíčových úkolů v souvislosti s pomocí Ukrajině," řekl ministr Kupka.
Nejde ale jen o válku na Ukrajině. Směrnici, která stupněm „důvěrné“ na členy představenstva ukazuje, přijaly České dráhy v roce 2015. V Evropě tehdy často docházelo k teroristickým útokům a vedení podniku cítilo, že je potřeba, aby v případě hrozby mělo k dispozici důležité informace. Ani to není dnes možné vyloučit.
Protože ale směrnice nemá žádnou sankci a prověrku NBÚ nepožaduje po managementu ani žádný zákon, lidé z vedení podniku směrnici zpravidla ignorovali. Obdobná situace jako nyní nastala proto v minulosti několikrát, v květnu roku 2019 neměl management ČD dokonce ani nejnižší stupeň prověrky, jak upozornily HN. V té době ale nezuřila válka blízko hranic NATO.
České dráhy mají nyní nekompletní vedení. S posledním únorem odešel generální ředitel Ivan Bednárik, skončili také jeho místopředseda Václav Nebeský a člen Petr Pavelec, novou členkou vedení se naopak stala šéfka DVI, dcery ČD, Blanka Havelková. Dráhy tak hledají dvě místa do představenstva, jedno z toho bude pro generálního ředitele. Jednou z podmínek výběrového řízení je, že se připraví na pozdější získání prověrky NBÚ.
Současná situace ovšem neznamená, že by v Cargu nebo mateřské ČD nebyl nikdo s prověrkou. „Společnost má za každé situace dostatek kompetentních osob disponujících prověrkou na různé stupně utajení podle toho, s jakým typem informací pracují. Jsou to například zaměstnanci odboru bezpečnosti, ředitelé odborů, zaměstnanci dispečerského aparátu a tak dále,“ doplňuje Vanda Rajnochová.