Česko se připravuje na nadcházející stavební „boom“ nových dálnic
Jsem řidič a moc dobře si tak uvědomuji, jak moc bolavým problémem je v Česku výstavba dálnic. Bohužel dědictví stran z dnešní koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL) je jasné. Za jejich vlády před rokem 2013 došlo k zastavení příprav dopravních stavem s tímto dědictvím jsme se museli ještě donedávna potýkat. Příprava dálnic je v tomto ohledu běh na dlouhou trať, a pokud ji někdo podcenil, pak se časový skluz jenom stěží dohání…
V uplynulých osmi letech, kdy má naše hnutí resort dopravy na starost, se nám podařilo nejenom úspěšně nastartovat přípravy dopravních staveb, ale také zásadně zefektivnit legislativu. Není žádným tajemstvím, že příští ministr dopravy to bude mít v tomto ohledu skutečně jednoduché a bude zahajovat stavbu nových dálnic nebo rychlostních silnic doslova jako na běžícím pásu. Není se ale čemu divit.
V tomto volebním období se mi podařilo prosadit a vyjednat unikátní podporu téměř všech parlamentních stran pro moji novelu, která zavádí tzv. polskou metodu. Jediní Piráti byli proti rychlejší výstavbě dopravní infrastruktury. Snad nikde ve světě se totiž nestaví dálnice tak rychle, jako právě v Polsku.
O co jde? Zjednodušeně se jedná o nástroj, který umožní ŘSD (a také Správě železnic) zahájit výstavbu v momentě, kdy ještě není plnohodnotně dokončen proces výkupu pozemků, protože se státní investor nedomluvil s majitelem pozemků na výkupní ceně. Takovýto spor bude nově probíhat v paralelním řízení a nebude tak blokovat zahájení samotné výstavby. Díky tomu zkrátíme přípravy o 6 až 7 let. Myslím, že je to ohromný úspěch.