Chceme chytré Pardubice!
Tahle zpráva by neměla uniknout žádnému fandovi moderních technologií. Minulý týden jsme měli zasedání pardubického zastupitelstva. Jednali jsme o spoustě témat, ale jedno z nich považuji za zásadní pro úspěšnou budoucnost našeho života v Pardubicích. Jedná se o Smart City. Určitě jste o tom slyšeli. Možná si ale říkáte, co to vůbec to „Smart City“ je.
Smart City v překladu znamená “chytré město“, které má obyvatelům a turistům zpříjemnit a usnadnit každodenní život. Koncepce Smart city je strategický materiál, který zahrnuje spoustu „zlepšováků“. A mám velkou radost, že moderní Pardubice nechceme jenom my, z hnutí ANO, ale i ostatní zastupitelé napříč politickými stranami. Jedinou stranou, která nebyla pro, byla ODS a její zastupitelé.
Jedním z „vylepšováků“ je i zastřešení stávajících parkovacích míst fotovoltaikou. To by mohlo vzniknout v místech, kde je dlouhodobě dostatek slunečního světla, třeba jako je parkoviště u arény. Výhodou zastřešeného parkoviště je například snížení tepelné zátěže vozidel v letním období. Navíc vyrobenou elektrickou energii bychom mohli využít na provoz systému parkování a provoz arény.
Věděli jste, že 8 m2 panelů vyrobí cca 900 kWh elektrické energie za rok, tj. cca 56 000 kWh. Návratnost takovéto investice je v rozmezí 8-10 let a to bez žádné dotace. Přitom životnost solárních panelů se pohybuje v rozmezí 25-30 let, takže projekt by byl i výdělečný.
Další opatření se zaměřuje na úspory energie do veřejného osvětlení a snížení nákladů na provoz veřejného osvětlení. Ve vybraných lokalitách bychom mohli osadit automatické stmívače osvětlení na stávající veřejné osvětlení. Principem je osazení snímače pohybu a regulátoru napětí. V případě, kdy čidlo nezaznamená pohyb, dojde ke snížení intenzity osvětlení o požadovanou hodnotu (např. na 70%). V případě, že čidlo zaznamená pohyb, zajistí 100 % výkon osvětlení. V praxi by se tak chodci pohybovali v „pásu“ plného osvětlení. Úspora energie se může pohybovat až na hodnotě 50 %. Uvažované lokality pro provedení opatření jsou ulice Sakařova, Dašická, Průmyslová nebo S. K. Neumanna.
Jako vášnivý sportovec vítám možnost zavedení systému sdílení kol na území města Pardubic. V první etapě se předpokládá osazení 100 ks sdílených městských kol. Podmínkou je jednotné provedení, vybavení dle platných vyhlášek a předpisů, která budou osazená sledovacím a kontrolním zařízením. Systém předpokládá vybudování stanovišť sdílených kol, která by byla energeticky soběstačná, a nevyžadovala by připojení na energie.
V první fázi předpokládáme zhruba 100 ks sdílených kol, které by byly rozmístěny v 15ti lokalitách. Jedná se o třídu Míru, Masarykovo nám., Aréna, Univerzita, Multimodální uzel veřejné dopravy, Zborovského náměstí, Dukla náměstí, u krajské nemocnice Pardubice, Dubina, ČD Rosice, Polabiny Kaufland, Svítkov, Rosice a Na špici. Pokud Vás ale napadají vhodnější místa, budu rád, když mi napíšete Vaše nápady.
Jasně, možná úplně všechno nedopadne a ukáže se, že jde o slepou vývojovou větev. Ale některé věci stojí za to zkusit, nebo ne? Myslím, že bychom měli přemýšlet i trochu pozitivně a výhledově do budoucna. Chceme, aby Pardubice byly moderní české město, které bude mnohým udávat směr. Koneckonců vždyť tak to udělal i Jan Kašpar nebo Jan Perner. Co vy na to? Co se vám líbí a co ne? Napište mi, rád slyším názory spoluobčanů.