Další krůček směrem k výstavbě. Obchvat Dašic zná svého zhotovitele
Jsem rád, že po mnohaletém čekání se ledy konečně hnuly a pod tlakem zahájení stavebních prací na nových dálničních úsecích D35 začal Pardubický kraj se skutečnou přípravou dálničních přivaděčů. Mnoho roků se nic nedělo a je proto škoda, že kraj nevyužil čas efektivněji a zbytečně přešlapoval na místě. Kdyby tomu tak nebylo, tak už klidně dnes mohly dálniční přivaděče stát a stihli bychom je vybudovat před zprovozněním nových úseků.
A právě tento časový milník je mimořádně důležitý. Vyprávět by o tom mohli například obyvatelé Dašic, kteří v důsledku zprovoznění nového dálničního úseku Časy – Ostrov (zprovoznění je naplánováno na letošní prosinec) budou zatíženi nadměrnou dopravou. Jako předseda Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 jsem s obyvateli v pravidelném kontaktu a jejich obavy intenzivně vnímám a snažíme se jim maximálně pomoci. Jediné řešení, které může zasaženým obcím ulevit, je ovšem co nejrychlejší zahájení výstavby obchvatu a jeho dokončení.
Jsem proto rád, že se Správě a údržbě silnic Pardubického kraje podařilo úspěšně dokončit tendr na zhotovitele této stavby, kterým bude společnost Metrostav Infrastructure ve sdružení s Chládek a Tintěra, Pardubice a firmou PORR. Je zajímavé, že Metrostav se zavázal postavit téměř tříkilometrový obchvat za 394 milionů korun. Odhadovaná cena byla přitom 478 milionů korun. Tato skutečnost dokládá, jak velká konkurence panuje na trhu dopravních staveb. V tomto směru se jedná o konkurenci prospěšnou, která tlačí na nižší ceny pro veřejné zadavatele.
Co říct na závěr? Jsem skutečně velmi rád, že již brzy vyjedou bagry do terénu a konečně začneme stavět jeden z krajských přivaděčů k dálnici. Stačí připomenout skutečnost, že náš kraj má již od roku 2017 k dispozici „bianco šek“ na 2,7 miliardy korun, které se stát zavázal kraji poskytnout na zajištění financování výstavby dálničních přivaděčů. Osobně jsem se těchto jednání zúčastnil a výsledek vnímám jako mimořádně skvělý úspěch – žádnému jinému kraji se totiž nepodařilo vyjednat, aby výstavbu přivaděčů financoval stát. Spousta kolegů se mě proto každý rok ptá, proč vedení našeho kraje již nezačalo tyto peníze čerpat a já jim musím každý rok říkat to stejné – bohužel náš kraj zaspal s přípravou. Jsem rád, že se tohle téměř již pravidlo konečně změní.