Dočkali jsme se vítězství, ale až po 12 letech
„Nekonečný příběh“ výstavby naší D35 zná snad téměř každý. V posledních dvou letech jsme udělali pro její realizaci více práce, než zvládli ostatní politici za několik předchozích volebních období. A tak Vám s hrdostí radostí mohu oznámit, že všechno začíná směřovat ke zdárnému konci. Pardubický kraj a celá Česká republika se vytoužené dálnice skutečně dočkají. Navíc díky nedávno schválené konkrétní podobě Memoranda k D35 se můžeme těšit i na kvalitní dálniční připojení většiny měst v Pardubickém kraji.
Na nedávném zasedání se zástupci ŘSD jsem byl ujištěn, že všechny úkony a procesy k D35 probíhají v naprostém pořádku a v souladu s plánovaným harmonogramem. V létě proběhne druhé kolo výběrového řízení na zhotovitele prvních dvou úseků D35 Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Dali jsme věci skutečně do pohybu, a proto jsem rád, že se po několika desítkách let čekání skutečně dočkáme tolik potřebného dopravního spojení.
Po tak dlouhé době čekání si asi málokdo pamatuje problémy s vedením trasy D35. Politická reprezentace a zástupci kraje se tehdy nemohli shodnout a vybrat mezi tzv. jižní a severní variantou D35. Výsledek byl ten, že celý proces plánování a příprav se prakticky úplně zastavil až do roku 2006, kdy se tento stav povedlo zvrátit díky Memorandu Ministerstva dopravy a Pardubického kraje o vzájemné spolupráci při přípravě a souvisejících investicích na silniční síti.
Tento dokument je naprosto klíčový. Vláda se v něm totiž zavázala, že zaplatí přivaděče k Žamberku, Ústí nad Orlicí, České Třebové a obchvaty několika měst a vesnic výměnou za schválení jižní varianty D35. Nicméně v době podpisu Memoranda nebyl schválen konkrétní výčet projektů, které stát zaplatí. Ke schválení přesného obsahu tak došlo teprve až nyní v květnu 2017. Co to znamená? Že náš Pardubický kraj získal po několikaleté práci a těžkém vyjednávání poukázku na 2,7 mld. korun ze státních peněz na výstavbu přivaděčů k dálnici, na opravy svých silnic a menších obchvatů obcí.
Vyjednávání o tom, které dopravní projekty v našem kraji zaplatí stát a které už ne, nás stálo téměř dva roky práce a někdy to byl skutečně „tuhý boj“, protože potřebnost každé silnice jsme museli důkladně zdůvodnit. Nicméně vložené síly a naše pečlivá práce se vážně vyplatila. Pro zajímavost a představu mohu uvést, že například Jihočeský kraj z titulu dálnice D3 nedokázal získat nic.
Zajímá Vás, jaké konkrétní dopravní stavby se nám podařilo obhájit?
Na trase silnice jsou v následujícím pořadí. Dojde k vybudování obchvatu Rokytna a připojení silnice od Sezemic na budoucí dálnici D35 (připojení u Býště). Dále se jedná o napojení východní části Pardubic, včetně zóny Foxconn a napojení budoucího obchvatu Dašic na D35 na mimoúrovňovou křižovatkou před Komárovem. Další v řadě bude modernizace silničního spojení od Vysokého Mýta přes Choceň, včetně jejího obchvatu, České Libchavy až k Žamberku. Memorandum počítá i s opravou silnic z Litomyšle do České Třebové a rovněž z Litomyšle do Ústí nad Orlicí.
Kdy se tedy dočkáme navazujících silničních staveb?
Příprava všech projektů (samotné dálnice i navazujících přivaděčů) běží paralelně vedle sebe. V praxi to znamená, že ŘSD teď začíná přípravy na výstavbu prvních dvou úseků D35. Vedle toho Pardubický kraj chystá výstavbu výše uvedených silnic. Jakmile bude mít kraj tyto projekty připravené (předpokládáme do dvou až tří let), může začít hned tyto přivaděče stavět a stát bude průběžně hradit náklady. Například na prvních dvou úsecích by měly být přivaděče hotovy, tak aby při jejich dokončení byl tento systém komplexně hotový.
My řidiči, se budeme muset připravit na dopravní komplikace a obrnit se pevnými nervy. Čekají nás uzavírky, objížďky a velké opravy. Věřím, že dočasné omezení bude stát za to a že nová moderní dálnice D35 bude pro náš kraj a pro jeho ekonomický rozvoj tou nejlepší odměnou za dlouholetou trpělivost. Ze své pozice místopředsedy Hospodářského výboru Parlamentu budu výstavbu dálnice i nadále urychlovat a kontrolovat. Tak mi držte palce, ať v tom úsilí nejsem sám.