DPMP: modernizace vozového parku, nové tratě a moderní neotřelá řešení
Rok 2018 je za námí a spousta z nás na počátku nového roku začíná bilancovat, jak moc se jim předešlý rok podařil či nikoliv. Pro mnoho z nás to byl rok poměrně těžký. Jaký ale byl pro Dopravní podnik města Pardubice (DPMP)? Od roku 2014 jsem působil jako předseda dozorčí rady a myslím si, že je tak správný čas na hodnocení.
Proč chodit dlouze kolem horké kaše. DPMP jsme za ty čtyři roky poctivé práce posunuli o pořádný krok vpřed! V Pardubicích není prakticky nikdo, kdo by nevěděl, že máme dvě nové trolejbusové tratě. Navíc jsme postupně pořídili dvě desítky nových trolejbusů a autobusů, které jsou již standardně vybaveny celovozovou klimatizací.
S předsedou představenstva dopravního podniku Robertem Klčo jsme se shodli, že došlo ke zvýšení cestovního komfortu díky příjemnému klimatizovanému prostředí uvnitř vozu, které jistě cestující ocení především v letních měsících. Díky nákupu nových vozidel se nám rovněž podařilo výrazně zvýšit procentuální zastoupení nízkopodlažních vozů v našem vozovém parku. Aktuálně dopravní podnik provozuje 90 % nízkopodlažních autobusů a 95 % nízkopodlažních trolejbusů.
Víte ale, z čeho mám upřímně největší radost? Z hybridních trolejbusů! Tahle věc je novinkou letošního roku! Pro jejich zakoupení jsme se společně s kolegy z představenstva rozhodli někdy před dvěma lety. Řekli jsme si, že v některých případech na okraji města by mohlo být lepší koupit bateriové vozy, než stavět drahou trolejbusovou trať. Díky tomu, že trolejbus jede velkou část své tratě centrem „pod dráty“, dochází během jízdy k nabíjení akumulátorů a když dojede na konec, jednoduše sběrače stáhne a pokračuje v jízdě na baterie.
Jsem rád, že z provozu těchto supermoderních trolejbusů nemáme radost pouze my, politici, ale i občané. Mám konkrétní pozitivní ohlasy například od obyvatel Černé za Bory, kteří díky tomuto kroku už nemusí přestupovat na autobus a jezdí přímou linkou. Obyvatelé tak uspoří spoustu času, což je motivuje k častějšímu využití hromadné dopravy.
Není to ale všechno. Nová vozidla zatím vykazují mnohem lepší parametry, než jsme původně čekali. Jejich dojezd na baterie je skoro dvacet kilometrů a jsou naprosto bezporuchová. Ano, takové projekty mi dávají smysl a rád je budu podporovat i v budoucnu. A jestli jste dočetli až sem, rád bych se s Vámi podělil o jednu aktualitu. DPMP soutěží moderní odbavovací systém! Ptáte se, co se pod tím skrývá?
Máte IN kartu ČD? Pak zbystřete!
DPMP plánuje vyměnit staré pardubické karty za modernější a ti z Vás, kteří mají např. IN kartu ČD budou mít vše na jednom místě, v jedné kartě. Osobně využívám služeb národního dopravce velmi často a vítám proto tento krok. Nový systém by měl začít fungovat od léta a určitě Vás o tomto projektu budu informovat a přinesu další detaily.
Nový systém s sebou přinese další „revoluční novinku“. Možná jste už na ni narazili třeba v Praze, kde si cestující mohou zakoupit jízdenku prostřednictvím platebních karet. Jsme v 21. století a tvrdím, že bychom při nákupu jízdenek už neměli být odkázáni na to, zda (ne)máme u sebe drobné.
Novinek, které chystáme, je tolik, že se do jednoho článku jednoduše nevlezou a doufám, že u nich budu i nadále. Věřím, že koaliční jednání dopadnou dobře a budu moc poctěn, pokud se na chodu DPMP budu moci podílet i nadále.