DUP: Vizualizace je hotová a celý projekt nabírá konkrétní obrysy
Tak tohle byste měli vědět. Minulý týden byla veřejně prezentována vizualizace Dopravního uzlu Pardubice. Jedná se o jeden z dalších krůčků, na jehož konci by měly Pardubice plnit roli centra a propojit silniční, železniční, vodní a leteckou dopravu. Na tomto projektu se aktivně pracuje zhruba dva roky a konečně začíná mít první viditelné výsledky.
Minulý týden jsem se zúčastnil pravidelného zasedání Dopravní sekce krajské Hospodářské komory ČR. Těchto schůzek se kromě podnikatelů účastní regionální odborníci na dopravu a zástupci řady institucí, které mají s dopravou co do činění. Vysokou odbornost zajišťuje například děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Libor Švadlenka, ředitel Odboru dopravy z Pardubického kraje Ladislav Umbraun, ředitel krajského ředitelství ČD Tomáš Netolický nebo ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec a další.
Kvůli trvale náročnému programu v Poslanecké sněmovně jsem se dříve těchto zasedání neúčastnil příliš často – a je to škoda. Zmíněná „sestava“ je opravdu unikátní skupinou odborníků. Je dobré se vídat a společně koordinovat rozvoj dopravy v našem regionu.
A zajímá Vás, co konkrétně se na jednání řešilo? Ředitel SUS PK Miroslav Němec prezentoval poprvé veřejně profesionální vizualizaci Dopravního uzlu Pardubice. O DUPu jsem psal už dříve a informoval jsem Vás o jeho vývoji. Je to unikátní studie a analýza o možném propojení všech čtyř dopravních módů v Pardubicích. Jedná se tedy o silniční, železniční, leteckou a vodní dopravu a stojí za ním zhruba dva roky. DUP je aktivitou Pardubického kraje, za kterou chci kolegy moc pochválit.
Tento projekt kompletně mapuje oblast Pardubic a ukazuje možnosti jak a kudy propojit jednotlivé dopravní módy. Centrem by mělo být multimodální logistické centrum. Toto překladiště bude součástí přístavu u Labe, ke kterému by měla být přivedena železnice od nádraží z hlavního koridoru a také silniční propojky od silnic první třídy ve městě. Budoucí centrum vznikne u Labe zhruba na úrovni Svítkova. Určitě počítáme s propojením centra skrze místní komunikace i s letištěm, kde už osobní doprava funguje a dokončuje se nový terminál. Navíc velmi úspěšně se rozjíždí i nákladní letecká přeprava.
Klíčovým momentem k úspěchu DUP bude splavnění Labe, se kterým v současnosti máme problém v Přelouči. Nicméně jsem optimista a věřím, že trpělivým jednáním s Ministerstvem životního prostředí a s Evropskou komisí to vyřešíme ke spokojenosti všech. Vždyť vodní doprava je ekologická a prospěšná. A určitě není od věci uvést, že v přepočtu na jednu přepravenou tunu produkuje v desítkách procent nižší emise než kamiony.
Vizualizace DUPu ukazuje jednotlivé akce dopravní infrastruktury. Přehledně formou montáže do satelitních map. Takže i laik si dokáže představit, kde co nového vznikne. V nejbližších dnech ji budeme mít k dispozici, tak Vám ji poskytnu co nejdříve k prohlédnutí.