EBA v následujících letech investuje do letiště zhruba 57 milionů korun
Není to tak dávno, co se pardubické letiště potýkalo s velkými ekonomickými problémy, které způsobil výpadek zejména ruské klientely. Zdá se, že tyhle časy jsou již minulostí. Letiště zažívá skvělé roky. Počet odbavených cestujících roste a logicky tak dochází k navýšení nároků cestujících. Dopravní podnik letos zavedl přímou autobusovou linku na letiště a pravděpodobně dojde k dalšímu rozšíření spojů MHD. To ale není všechno a už brzy nás čekají další zásadní změny.
Vedení společnosti East Bohemia Airport, která je ze dvou třetin vlastněna městem Pardubice a z jedné třetiny Pardubickým krajem, chce do dalšího rozvoje investovat 57 milionů korun. Tvrdím, že je to dobrá zpráva, ale zároveň jedním dechem dodávám, že nesmíme dovolit plýtvání penězi a vše musí vycházet z provedených studií. Byl bych velmi nerad, kdybychom něco postavili a potom zjistili, že stavba je zbytečná, není o ni zájem a město a kraj ji potom nesmyslně dotovali. Pojďme se ale podívat, co by se za zmiňovanou částku mělo postavit.
Jednak se jedná o dvě parkovací plochy, které si vyžádají investici v přibližné výši 20 milionů korun a jednak o dokončení druhého nadzemního podlaží letištního terminálu za 25 milionů korun. Možná si pamatujete, že o vybudování parkoviště se mluvilo už při výstavbě nového terminálu. Nicméně tehdy z plánů sešlo z úsporných důvodů. Nové parkoviště by mělo nabídnout celkem 187 parkovacích míst. Navíc je v plánu obnovení bývalého autoparku, který poskytne dalších 408 míst na zaparkování vozidla. Součástí další etapy rozvoje letiště je i dostavba druhého patra terminálu. Nové prostory budou sloužit nejen jako sídlo společnosti, ale počítáme i s možností pronájmu pro komerční účely.
Není sporu o tom, že se jedná o velkou sumu peněz. Nicméně jsem přesvědčen, že pokud letiště bude pokračovat v nastaveném kurzu, bude se jednat o správnou investici. Financování celého projektu by mělo reflektovat majetkovou strukturu společnosti EBA, tedy město Pardubice by se mělo podílet ze dvou třetin, zatímco kraj z jedné třetiny. Celý projekt ale musí nejdříve schválit pardubické zastupitelstvo. Věřím, že společně se současným (a doufám, že i budoucím) primátorem Martinem Charvátem se nám podaří tento záměr prosadit. Naším cílem je, aby letiště bylo do roku 2020 vnímáno, jako letiště mezinárodní a poskytovalo odpovídající zázemí a komfort pro cestující. Tak nám držte palce.