Funkcionalistická dominanta Pardubic se po letech znovu blýská novotou
Pardubické hlavní nádraží se opět může chlubit svou funkcionalistickou dominantou v podobě výškové budovy. Ta dlouhé roky chátrala a byla bez využití bez využití. Bývalý hotel bude nyní nově sloužit Správě železnic nejen jako její školící centrum, ale také jako její ekonomická centrála. Kromě toho si v nově zrekonstruované budově mohou zkrátit čekání na vlak také cestující, a to díky nádražní restauraci v přízemí. Plány tímto ovšem nekončí, během podzimu se chystá vypsání soutěže na rekonstrukci odbavovací haly i obou křídel nádraží.
Pardubice jsou klíčovou železniční křižovatkou Česka a tato skutečnost se naplno odráží také ve výši investic, které právě do našeho kraje směřují. Mezi ty největší bezesporu patří rekonstrukce železničního uzlu Pardubice a také modernizace výpravní budovy hlavního nádraží. Cestující se díky tomu dočkají nových nástupišť, bezbariérového přístupu nebo například také lávky spojující sídliště Dukla s nádražím.
Zpátky ale k rekonstrukci pardubického nádraží. Původní stavba z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy začala fungovat v květnu 1958 a je památkáři vnímána jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. „Rekonstrukci nádraží jsme i kvůli památkové ochraně rozdělili na dvě etapy. První se týkala výškové budovy, ve druhé pak navážeme opravou celé nádražní haly s východním a západním křídlem,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodává: „Předpokládám, že tendr na realizaci vypíšeme na podzim, aby se práce rozběhly na jaře příštího roku a skončily v roce 2026. Celkové náklady této etapy by neměly překročit miliardu korun.“
Rozsahem se jedná o jednu z nejvýznamnějších rekonstrukcí nádraží v republice. Oblíbené kino Svět, později známější pod jménem Sirius, bude sloužit jako multifunkční sál, například pro konference. První patro výškové budovy se upravilo pro budoucí instalaci dopravního sálu, v dalších podlažích se nachází školicí místnosti, zázemí a pokoje. V nejvyšších dvou patrech působí zaměstnanci Centra sdílených služeb Správy železnic, kteří zajišťují finanční účetnictví pro celou organizaci.