Jasný signál od občanů: dopravní výstavba musí zrychlit!
Asi jste to četli. Byly toho plné noviny a v televizi o tom běželo několik reportáží. Řeč je o soutěži Zákon roku, kterou pořádá odborná veřejnost. V letošním roce se nám dostalo obrovské pocty. Nejenom že se náš zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury dostal do finále, dokonce ale celou soutěž vyhrál. Kromě toho, že z vítězství mám velkou radost, beru to jako jasný signál od občanů – výstavba dopravní infrastruktury je prioritou a musíme ji zásadně zrychlit!
Dobrých zpráv není nikdy dost. Takže, dámy a pánové ještě jednou, VYHRÁLI JSME! Mám velkou radost - přiznávám, že když jsem šel do politiky, tak jsem takovou věc nečekal. Klíčem k úspěchu a k urychlení dopravní výstavby byla jednoznačně týmová práce. Na zákonu jsme pracovali téměř denně přes půl roku a za návrhem stáli zástupci všech devíti poslaneckých klubů, kteří mi s ním pomáhali. Je to důkaz, že když jde o prospěšnou věc, tak se dokážeme my politici shodnout, což je dobře. Vnímám to, jako impuls k další části novely, která se tentokrát bude zaměřovat na neefektivní státní správu.
Ačkoliv novela funguje v praxi už půl roku a státní investoři se shodují, že výstavbě dopravní infrastruktury výrazně pomohly nově zavedené nástroje, tak situace v oblasti výstavby dopravních staveb není zdaleka ideální a stále je co zlepšovat. V poslední novele jsme se primárně zaměřili zejména na majitele pozemků, kteří soudními spory o určení výše náhrady za pozemky blokují výstavbu v některých případech i několik let. Dalším logickým krokem jsou změny ve vztahu k neefektivní státní správě, která svou nečinností zahájení výstavby dopravních staveb zdržuje.
Vláda již brzy předloží Poslanecké sněmovně další novelizaci tohoto zákona, která přinese řadu změn, o kterých jsem podrobně psal ZDE. V zásadě se ale bude jednat o změny, které se tentokrát dotknou neefektivní státní správy. Chceme například zavést, že pokud nevydá dotčený orgán závazné stanovisko do 30 dní, je jeho stanovisko souhlasné a bez podmínek. Zároveň chceme sloučit proces získávání souhlasů, výjimek a povolení na úseku ochrany přírody a krajiny. Podle předlohy by mělo platit, že tam, kde se provádí EIA, budou všechny otázky ochrany přírody a krajiny řešeny v rámci EIA. To znamená, že už dále nebude nutné procházet samostatnými řízeními podle zákona o ochraně přírody a krajiny.
Novinek je samozřejmě mnohem více, proto Vám doporučuji si přečíst zmíněný článek. Osobně si myslím, že navržené změny mají velkou šanci na úspěch. Občané a odborná veřejnost vyslali jasný signál, že musíme urychlit výstavbu dopravních staveb a právě tato novela je klíčem k dosáhnutí cíle.