Jsou české firmy připraveny na výstavbu vysokorychlostních tratí?
Jako vášnivý železničář spolupracuji s celou řadou zájmových organizací, jako je například ACRI a vždy se snažím odvádět pro českou železnici nejlepší možnou práci. Říká se však, lepší jednou vidět než stokrát slyšet. A je to pravda. Nedávno jsem se proto vydal na Moravu, kde sídlí hned několik železničních firem se světovým věhlasem, abych se na vlastní oči přesvědčil, jak je český železniční průmysl připraven na příchod VRTek a zjistil, jaké problémy v současnosti firmy trápí.
Moji první „zastávkou“ byla firma Bonatrans, která vyrábí inovativní kola, dvojkolí nebo nápravy. Řeknu Vám, že na první pohled se zdá, že se jedná o hrubou ocelářskou výrobu. Zdání ale setsakramentsky klame! Při bližším pohledu člověk zjistí, že se ve skutečnosti jedná o velmi náročnou výrobu s důrazem na přesnost. Aby firma zachovala svoji konkurenceschopnost, klade velký důraz na inovace. I díky tomu mají jejich kola nižší hlučnost, méně se opotřebovávají a mají také vyšší energetickou efektivnost.
Ukazuje se však, že ceny energií jsou velkým problémem. V důsledku jejich extrémního růstu firmě zbývá stále méně financí a logicky je třeba šetřit. Bohužel v tomto ohledu inovace patří mezi první položky, kde se bude škrtat a omezovat. Tento problém se přitom netýká pouze Bonatransu. Situace je do značné míry podobná ve všech firmách. Vláda by se proto měla okamžitě probudit a začít hledat způsoby, jak českému průmyslu pomoci. Zatím jsme však svědky pouze prázdného tlachání bez jakéhokoliv pozitivního dopadu.
Moji další zastávkou na „moravském výjezdu“ byly Třinecké železárny, které patří mezi vůbec největší firmy v regionu. Překvapilo mě, že zrovna zde nejsou energetické obavy natolik urgentní jako u ostatních firem. Když jsem pátral, čím to je, zjistil jsem, že železárny kromě koksu do vysokých pecí řadu produktů zpracovávají za využití vlastního vysokopecního plynu.
Řeč samozřejmě také přišla na železnici. Jsem rád, že firma má kvalitní a široké “know how”. Pan ředitel Krzystof Rucinski mne ujistil, že železárny jsou připraveny i na nové výzvy spojené s příchodem vysokorychlostních tratí a už se na tuto příležitost těší. Tvrdím, že do výstavby VRTek musíme zapojit v co největší míře naše firmy a jsem proto řád, že železárny mají zájem hrát významnou roli při jejich budování.
Na závěr výjezdu jsem navštívil také Škodu Vagonku, která navazuje na tradici firmy Vagonka Studénka. Dnes je však součástí českého holdingu Škoda Transportation. Kdybych měl vybrat to nejdůležitější z toho, co zaznělo, pak by to byla energie a možnosti napájení jednotek. Vagonka totiž v současnosti zkoumá a zkouší “pohony budoucnosti”, jako jsou baterie nebo vodík. A to je správně! Pokud chceme být konkurenceschopní, musíme jít s dobou.
Tohle je pro mě zásadní téma pro železnici jako celek! Ekologická a čistá veřejná doprava bude totiž zastávat stále významnější roli a musíme se jí proto detailně zabývat. S předstihem proto avizuji, že právě tohle bude jedním z témat Železniční konference na jaře 2023. Termín se už pomalu rýsuje a jako vždy Vám dám co nejdříve vědět. Zároveň budu velmi rád, pokud mi napíšete své postřehy, rady nebo tipy na můj email kolovratnikm@psp.cz :-)