Zákaz předjíždění kamionů je nepromyšleným řešením, které přinese více škody než užitku
Ministr dopravy Martin Kupka plánuje od 15. listopadu na celkem 33 vytipovaných dálničních úsecích zakázat předjíždění kamionů. Ministerstvo si od tohoto kroku slibuje zlepšení dopravní plynulosti. Dopravní experti ovšem upozorňují, že tento krok ve skutečnosti povede ke zhoršení dopravních podmínek a v praxi bude vytvářet nebezpečné situace.
Nešvar, který zažil snad asi každý řidič. Řeč je o předjíždění prakticky stejně jedoucích kamionů, které v některých případech zabere minutu a někdy dokonce i více. Na českých dálnicích se s takovouto situací setkáváme zcela běžně. Zákaz předjíždění kamionů se proto logicky na první pohled jeví jako správné řešení. Při hlubším zamyšlení se jedná o skutečné riziko, které přinese více škody než užitku.
D1 bude od 15. listopadu osazena prakticky v celé délce proměnlivými značkami (osazeny budou i některé další dálniční úseky), které budou kamionům zakazovat předjíždění. Ty tak budou smět předjíždět prakticky pouze v úsecích, kde jsou tři pruhy - a to pouze za možnosti využití středového pruhu (levý pruh nebudou kamiony smět využít).
Z tohoto důvodu bude docházet k vytváření předlouhých kolon kamionů ploužících se v pravém pruhu za pomalým kolegou. Oprosťme se od toho, že zákaz přinese nejen velké zdržení pro kamiony, které by mohly jet rychleji nebo zvýšenou spotřebu. Řešme z mého pohledu to nejdůležitější - bezpečnost.
Velkým problémem bude v důsledku zákazu například napojování se na dálnici – zařadit se do mnohasetmetrové kolony nákladních automobilů nebude jednoduché. Podobně to bude i se sjížděním z dálnice, kdy se řidiči ostatních vozidel budou muset i s několikakilometrovým předstihem zařadit do pravého pruhu mezi pomalé kamiony, aby mohli bezpečně sjet.
Pokud se rozhodne předjet dlouhou kolonu pomaleji jedoucí řidič osobního vozidla, pak v době silnějšího provozu snadno vzniknou situace, kdy někteří pomalejší a zbrklejší předjíždějící řidiči by se mohli snažit zařadit mezi kamiony do pravého pruhu stůj co stůj, což by mohlo být vysoce nebezpečné. Řidiči kamionu by ho nemuseli mezi sebe jen tak pustit - zařazení totiž nelze vynucovat.
Zákon o silničním provozu (v § 12 odst. 5) jasně stanoví, že „přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí“.
Co je ale důležité a proč si myslím, že plošný zákaz předjíždění není nutný, je skutečnost, že aktuálně platný zákon o silničním provozu na případy předjíždění pomalu jedoucích kamionů myslí. Zákon konkrétně říká: “Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.“
Z mého pohledu se jedná o jednoznačné ustanovení a stačí pouze vymáhat jeho dodržování. Tím by se výrazně zredukoval počet případů předlouhého vzájemného předjíždění nákladních vozidel. Souhlasím ovšem s tím, že je potřeba naše dálnice dovybavit kvalitní telematikou tak, jako je to v ostatních vyspělých státech a upravovat provoz v závislosti na aktuálních dopravních podmínkách. Co říci závěrem? Omezení předjíždění kamionů je cesta správným směrem. Ale i zde platí okřídlené: “všeho s mírou”. Stát má využívat více telematiku, moderní systémy a policejní kontrolu a ne dávat plošné zákazy.