Kdo postaví dálniční úsek D35 z Vysokého Mýta do Džbánova? ŘSD právě vypsalo důležitý tendr

V posledních letech si obyvatelé Pardubického kraje společně s řidiči zvykli na pravidelný přísun dobrých zpráv z pohledu výstavby nových silnic, dálnic nebo obchvatů měst. Po mnoha letech čekání se rozjela řada dlouho vyhlížených staveb, které zlepší dopravní situaci v řadě obcí, které jsou dnes zatíženy nadměrnou dopravou. 

Připomínám, že v roce 2021 jsme zprovoznili dálniční úsek D35 vedoucí mezi Opatovicemi a Časy a ŘSD v závěru loňského roku k tomuto úseku přidalo navazující až do Ostrova. V součtu se jedná o více než 27 kilometrů zbrusu nové dálnice. Byť se nejedná o zprávu přímo z našeho kraje, tak by řidičům nemělo uniknout ani zprovoznění dvou dálničních úseků D11 z Hradce Králové směrem do Jaroměře, ke kterému došlo již v roce 2021.

Připomínám, že ve stejném roce jsme zprovoznili obchvat Chrudimi a Slatiňan. A když už mluvíme o obchvatu, nesmíme zapomenout ani na Pardubice. V závěru loňského roku jsme odstartovali výstavbu dlouho očekávaného severovýchodního obchvatu, který našemu městu přinese výrazné dopravní zklidnění. 

Kolegové z ŘSD odvádí pod vedením generálního ředitele Radka Mátla opravdu skvělou práci, která po letech čekání začíná být konečně vidět přímo v terénu. Nesmíme ovšem „usnout na vavřínech” a naopak ještě více přidat. Ptáte se proč? S přibývajícími novými kilometry začíná být dálnice D35 stále více atraktivnější pro řidiče, což se projevuje na nárůstu dopravní intenzity. 

Je proto nezbytně nutné, abychom co nejdříve dotáhli přípravu i ostatních dálničních úseků a D35 začali stavět v celé její délce. Města jako je Vysoké Mýto, Litomyšl nebo například Moravská Třebová budou totiž vystavena ještě větší dopravní zátěži, než tomu bylo v minulosti a tato skutečnost zcela jistě nebude mít pozitivní dopad na život v těchto městech. Obdobně musí Pardubický kraj urychlit výstavbu dálničních přivaděčů, aby města v přilehlém okolí dálnice nebyla zahlcena nadměrnou dopravou.

Zahájení výběrového řízení na zhotovitele dálničního úseku D35 Vysoké Mýto – Džbánov je dalším krůčkem v mozaice, na jejímž konci bude kompletně dokončena dálnice D35. Pokud jste tudy v nedávné době projížděli, možná jste si všimli, že zde již nějaké práce probíhají. Jedná se o záchranný archeologický průzkum, který se provádí vždy při takto významné investiční akci. Práce ale současně také probíhají i „mimo terén”. ŘSD v současnosti vykupuje potřebné pozemky. Podle informací od generálního ředitele Radka Mátla je již vykoupeno přes 90 % potřebných pozemků. 

Základní údaje úseku D35 Vysoké Mýto - Džbánov:

  • Cena: 2,5 miliardy korun
  • Délka: 5,95 kilometrů
  • Výstavba: 2023–2026

A zajímá Vás, jak to vypadá s přípravou dalších dálničních úseků D35? V příštím roce začneme stavět dokonce hned tři úseky, který jsou:

  • Ostrov – Vysoké Mýto (6,4 km)
  • Džbánov – Litomyšl (7,6 km)
  • Litomyšl – Janov (10,4 km)

Pokud budou přípravy pokračovat podle plánu, pak by se tyto úseky měly začít stavět v roce 2024 a zprovozněny by měly být o tři roky později, tedy v roce 2027.  Jsem rád, že současná vláda pokračuje v tempu, která nastolila naše bývalá vláda v čele s tehdejším ministrem Karlem Havlíčkem. Velkou zásluhu na současném stavu mají důležité změny „dopravních” zákonů, které jsem inicioval společně s kolegy a samozřejmě také ohromné finanční prostředky, které v minulosti směrovaly do oblasti dopravy a doufejme budou směřovat i nadále.

Držme si proto prosím všichni palce, aby nedošlo k žádným nepředvídatelným problémům a výstavba byla skutečně zahájena v příštím roce. Jako místopředseda Hospodářského výboru mohu veřejně slíbit, že pro to udělám maximum, byť z opozice jsou mé možnosti omezené a budu bojovat za to, aby se výstavba nezastavila například na nedostatku finančních prostředků.