Konečně! Novela zákona o dráhách začíná platit, cestování vlakem bude opět bezpečnější
S příchodem prvního únorového dne začíná platit novela zákona o dráhách, která přináší důležité novinky jako je zvyšování železniční bezpečnosti nebo sjednocení podmínek na dráze v rámci Evropské unie. V praxi také začíná fungovat monitoring licence strojvedoucího, který jsem osobně prosadil. Drážní úřad díky tomu získá přehled o tom, pro jaké dopravce a kdy strojvedoucí řídil vlaky i jak strojvedoucí dodržují pravidla odpočinku mezi směnami.
Ačkoliv podle statistik železniční doprava dlouhodobě patří mezi nejbezpečnější formy přepravy, byli jsme v posledních letech svědky několika vážných dopravních nehod s tragickými následky. Není proto sporu o tom, že zvyšování bezpečnosti na železnici je a musí být nadále naší nejvyšší prioritou.
Jako místopředseda Správní rady Správy železnic jsem rád, že v posledních letech opravdu masivně investujeme do zabezpečení – ať už mluvíme o ETCS nebo jiných moderních bezpečnostních technologiích a v posledních letech kolegové v čele s generálním ředitelem Jiřím Svobodou odvedli kus dobré práce.
Jsem rád, že ke zvyšování bezpečnosti mohu přispět i z pozice poslance. Jako zpravodaj novely zákona jsem prosadil zavedení tzv. MLS – monitoring licence strojvedoucího. Bohužel docházelo k velmi nebezpečnému jednání, kdy strojvedoucí skončil svoji službu u jednoho dopravce a prakticky okamžitě nastoupil na další službu u jiného dopravce. To vše bez řádného odpočinku. Není žádným tajemstvím, že někteří strojvedoucí byli přetíženi a jezdili unaveni. Nemusím se asi dlouze rozepisovat o tom, jak nebezpečné takovéto jednání je.
Těmto praktikám jsme prvním únorovým dnem udělali jednou provždy přítrž. Dopravce totiž nově musí oznámit do systému provozovatele dráhy to, kdy strojvedoucí zahájil a ukončil jízdu. Drážní úřad pak díky číslu licence strojvedoucího bude mít přehled, kdy a pro jakého dopravce strojvedoucí vlak řídil. Na základě těchto informací pak budeme moci vyhodnotit, zda strojvedoucí dodržuje předpisy a odpočinek.
Jsem přesvědčený o tom, že se jedná o velmi důležitý krok směrem k vyšší bezpečnosti na železnici. Za spoustou mimořádných událostí totiž stojí lidský faktor a právě dostatečný odpočinek je způsob, jak předcházet zbytečným chybám. Budu moc rád, když mi napíšete své náměty na další způsoby, jak zvýšit bezpečnost české železnice.