Miliardová investiční akce začne přestavbou toalet

Už brzy nás čeká rozsáhlá rekonstrukce, kterou pardubické hlavní nádraží za dobu své existence nepamatuje. S mírnou nadsázkou lze tvrdit, že nezůstane kámen na kameni. V rámci rekonstrukce nádraží vzniknou nové obchody, parkovací místa nebo nabíječka pro elektrokola. Dojde ale například i na modernizaci nádražních toalet. Správa železnic tak reaguje na podněty občanů Pardubic, kteří volali po lepších hygienických podmínkách. Jaký je „jízdní řád“? Co přesně zahrnují jednotlivé etapy? A jak dlouho budou trvat? Pokud hledáte odpovědi, pak tu jste správně.

Než začneme, pojďme si shrnout základní fakta. Pardubické hlavní nádraží jako památkově chráněná budova podléhá přísným nárokům na samotnou rekonstrukci. Správa železnic musí zvolit takové pracovní postupy a materiály, které nenaruší charakteristický vzhled budovy. Konstrukce budovy a její technické vybavení je často v havarijním stavu. Celkové náklady jsou proto odhadovány na jednu a tři čtvrtě miliardy korun. Kompletní seznam prací si můžete přečíst ZDE.

Pardubické vlakové nádraží představuje nejenom vstupní bránu do našeho kraje, ale také jednu z klíčových dopravních tepen a je tak jasné, že po dobu rekonstrukce nemůže být zcela uzavřené veřejnosti. Stavební práce jsme proto rozdělili tak, abychom zajistili jeho provoz a zároveň mohli pracovat na jednotlivých částech nádraží.

Rozdělení rekonstrukce:

  • Etapa 0. – toalety
  • Etapa 1. – střední část s výškovou budovou
  • Etapa 2. – hala, východní provozní křídlo, západní křídlo s bytovým domem

Schéma 1: výpravní budova Pardubice

Zdroj: Správa železnic

Osobně jsem od Vás obdržel desítky podnětů na zastaralé toalety, které už nesplňují standardy dnešní doby. Po konzultaci s kolegy jsme se proto rozhodli začít samotnou rekonstrukci nádraží právě modernizací toalet. Tuto fázi pracovně označujeme jako etapu 0. Veřejné toalety na hlavním nádraží jsou provozovány denně od 6:00 do 22:00. Správa železnic v současné době provádí změnu otevírací doby tak, aby veřejné záchody byly zpřístupněny nepřetržitě – podobně jako je samotná výpravní budova v Pardubicích. Z důvodu splnění hygienických norem připravujeme na letošní rok opravu toalet, která bude spočívat v osazení nových zařizovacích předmětů, jako jsou například umyvadla, záchodové mísy, pisoáry, zrcadla, zásobníky na toaletní papíry a dávkovače mýdel. V současné době Správa železnic zpřísnila dohled nad jejich čistotou, která je prováděna několikrát za den. 

Na zmíněnou rekonstrukci naváže rekonstrukce střední části nádraží a výškové budovy. Stavební správa východ (SSV) v současné době připravuje podklady pro vypsání výběrového řízení na zhotovitele této etapy. K vypsání soutěže by mělo dojít v červnu letošního roku. Práce se tak naplno rozběhnou koncem léta a budou trvat do konce příštího roku. Náklady na realizaci první etapy jsou odhadovány na 450 milionů korun bez DPH. Ke kompletnímu dokončení rekonstrukce bude zbývat opravit halu, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. V tomto případě by stavební práce měly probíhat mezi lety 2022 a 2023.