Ministerstvo dopravy připraví novelu zákona o zrychlení výstavby dopravní infrastruktury
Ministerstvo dopravy pozvalo minulý týden všechny dopravní experty sněmovních politických stran k jednání o zrychlení výstavby dopravní infrastruktury. Jednání se nezúčastnili pouze KDU-ČSL a SPD a osobně netuším proč. Z ostatních stran totiž byl velký zájem.
Primárně jsme jednali o novele zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Tento zákon jsme na jaře novelizovali společně se stavebním zákonem v jednom balíku. Bohužel poslední novela nebyla příliš úspěšná. Některé novinky, které by výrazně ulehčily výstavbě dopravní infrastruktury, už mohly být schválené. Musím se přiznat, že při projednávání novely stavebního zákona jsem byl velmi zklamán alibistickým postojem ČSSD a KDU-ČSL, kdy se přes deklarovanou podporu oba koaliční partneři zdrželi a změny tak neprošly.
Nyní je ale vše na stole znovu. Navrhujeme například předběžnou držbu, zavedení specializovaných stavebních úřadů pro posuzování sporů při výkupu pozemků (buď na krajských úřadech nebo na Ministerstvu dopravy), rychlejší výstavbu přeložek sítí a další. Velkou radost mi udělal postoj kolegů z ODS, kteří mě mile překvapili. Měl jsem obavu, že budou proti, ale opak je pravdou – byli velmi aktivní.
Chceme se inspirovat Německem, kde mají v parlamentu schválený a pravidelně aktualizovaný plán výstavby. Všechny akce, které jsou pro stát strategické, musí být schváleny parlamentem a následně mají zjednodušeně řečeno „zrychlený režim“. Není totiž možné se donekonečna odvolávat ve všech stupních řízení a stavby stále blokovat. A k tomu se chceme dopracovat i u nás.
Někdo z Vás může mít obavu, že „zabetonujeme republiku“. Ale tak to vůbec není. Chceme najít konečný plán (mapu) dálnic a železnic, které nemáme, a které skutečně nutně potřebujeme a to včetně vysokorychlostních tratí. Strategické stavby české dopravní infrastruktury musíme stavět v rozumném tempu. A hned v lednu připravíme s Ministerstvem dopravy „malou novelu“.
Navrhneme v ní body, na kterých je už teď shoda. Například nikdo nerozporuje nutnost specializace stavebních úřadů, zrušení odkladného účinku odvolání proti vyvlastnění, rychlejší výstavbu přeložek sítí a možnost průzkumných prací. U některých bodů ale shoda nepanuje. Jsou citlivé a je potřeba je diskutovat. Proto je dáme do dalšího legislativního procesu a budeme je řešit v rámci výborů. Chceme, aby finální podoba novely dostala ústavní většinu celé sněmovny a nehrozilo, že jednou bude zase zrušená.
Myslím si, že by se tohle celé mohlo povést už příštího roku. Všichni v této věci táhneme za jeden provaz. Děkuji za to i ostatním stranám a věřím, že právě na oblasti dopravy sněmovna ukáže, že se dokáže shodnou a pomoc naší zemi.