Moderní, krásné a nadčasové. Masarykovo nádraží se dočká výrazných změn
Projekt modernizace pražské Masaryčky, který odstartovala vláda Hnutí ANO, jde do realizace. Nádraží, které slouží cestujícím už více než 175 let, projde největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolních čtvrtí a současně nabídne novou odpočinkovou zónu přímo v centru pražské metropole. Stavební práce potrvají tři roky a hotovo bude v roce 2027. Náklady dosáhnou 3,4 miliardy korun a významnou část pokryjí finance z EU.
Modernizace Masarykova nádraží patří mezi jeden z mnoha projektů, které úspěšně vzešly z práce bývalé vlády hnutí ANO. V tomto ohledu si dovolím připomenout, že v roce 2015 jsme zdárně dotáhli historický dluh předchozích vlád a kompletně dokončili převod železničních budov z ČD na Správu železnic. A právě díky tomu dnes postupně dochází k obnově těchto klenotů nejen v Praze, ale po celém Česku!
Současná vláda nehodila do tohoto projektu pomyslné „vidle“ a vedení Správy železnic posunulo tento projekt směrem k realizaci. Je to důležité nejen pro Pražany, ale taky pro všechny cestující z Letiště Václava Havla dále do světa. Masaryčka, jak se lidově nádraží mezi cestujícími říká, se totiž po dokončení stavebních prací stane výchozím bodem pro vlaky na letiště.
Jako člen Správní rady Správy železnic jsem rád, že zde vznikne moderní nádraží s krásným architektonickým prvkem v podobě platformy nad celým kolejištěm (laickým pohledem střecha). Tento krok umožní nejen propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale i přístup k již realizovaným objektům v okolí.
Platforma bude osazena zelení a bude sloužit jako relaxační zóna, ze které se cestující dostanou za pomoci eskalátorů, schodiště nebo výtahu rovnou na jednotlivá nástupiště. V rámci modernizace klademe důraz na moderní trendy. I proto bude osvětlení nebo rozhlas napájeno pomocí fotovoltaických článků, které budou zabudovány do zastřešení. Kromě toho se k zavlažování zeleně využije dešťová voda zachycená v retenčních nádržích.
Závěrem chci zdůraznit, že ačkoliv se hnutí ANO nepodílí na řízení naší země již déle než dva roky, ukazuje se, že za předchozích osm let jsme odvedli opravdu velký kus dobré a kvalitní práce. Za resort dopravy chci v tomto ohledu poděkovat zejména bývalým ministrům D. Ťokovi a také K. Havlíčkovi.
Společně se nám totiž podařilo prosadit řadu důležitých legislativních změn, díky kterým úspěšně dochází k realizacím projektů, jako je právě modernizace Masarykova nádraží. Naše práce ovšem nese své ovoce v celé dopravě. Vždyť například letošní rok bude z pohledu zahájení výstavby nových dálnic a silnic naprosto rekordním rokem!