Modernizace železničního úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí jede podle „jízdního řádu“

Na začátku května jsme zahájili stavební práce na rekonstrukci železničního úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Projekt za téměř 3,4 miliardy korun bude dokončen v roce 2023 a na jeho konci nás čeká modernizovaná trať umožňující rychlejší a bezpečnější jízdu vlaků, ale také vybudované podchody pro cestující a bezbariérová nástupiště. Jedná se o další důležitý železniční projekt v našem kraji a osobně jsem se proto vydal na „inspekční cestu“ přímo do terénu, abych zjistil, zda vše probíhá podle plánu.

Není lepší kombinace, než když je vaše práce zároveň i koníčkem. Přesně takhle to mám s železnicí a dělám dlouhodobě maximum pro její rozvoj. Mám také ohromnou radost doslova z astronomických investic Správy železnic v našem kraji, které buď již probíhají nebo se v blízké době začnou realizovat.

Jednou z nich je právě modernizace úseku mezi Brandýsem nad Orlicí, Chocní a Ústím nad Orlicí. Každý z nás už asi někdy cestoval z Pardubic směrem na Olomouc nebo Ostravu. Pokud ano, pak jste projížděli krásným údolím řeky Orlice. Podle mě právě tohle místo patří mezi nejkrásnější úseky naší železnice, co říkáte? Je zde ovšem problém v podobě ostrých zatáček. Některé vlaky, jako například Pendolino, zde kvůli tomu musí zbytečně zpomalovat a právě modernizace má tento problém odstranit a zvýšit průjezdovou rychlost.

Pojďme se ale teď společně vydat do Brandýsa. Ruch, náklaďáky a poničené cesty. Od pana starosty Řeháka jsem se dozvěděl, že přesně tyto problémy trápí místní obyvatele. Osobně jsem se proto zajímal, zda dodavatelé a Správa železnic dodržují všechna nastavená pravidla a jsem rád, že i přes počáteční „porodní bolesti“ všechno funguje.

Jedním z největších problémů jsou vybudované cyklostezky, které se používají pro obsluhu stavby. Je jasné, že nejsou na něco podobného stavěny a tímto provozem jednoznačně trpí – padají krajnice, poničený povrch. Jsem proto rád, že po poradě s kolegy ze Správy železnic mohu slíbit, že cyklostezky opravíme a uvedeme do původního stavu.

Myslím, že podobný přístup je férový a je skvělou ukázkou komunikace a spolupráce mezi státním investorem a obcí. V této souvislosti bych rád ještě zmínil, že zde na náklady dodavatele vznikl nový provizorní most pro přejezd techniky přes řeku Orlici. Most se ovšem po ukončení modernizace nebude demolovat, ale zůstane tu a bude předán do rukou obce. Pro místní občany je tak skvělé, že jej budou moci využívat i v budoucnu.

Koukám, že jsem se zase rozepsal. Závěrem tak chci pochválit Správu železnic i dodavatele, kteří postupují podle harmonogramu a chválím o to víc, protože se jedná opravdu o složitou a těžkou stavbu. Cestující prosím o trpělivost a pochopení, vlaky budou nabírat zpoždění, ale výsledek bude stát za to! Vznikne koridor moderní a rychlejší, místy pojedou vlaky až 200 km/h. Je na co se těšit!